Ovo je jedan od najvećih projekata arhitektonskog biroa John McAslan + Partners (JMP) u Velikoj Britaniji. Ali multifazna rekonstrukcija železničkog terminala King Cross u Londonu, vredna 547 miliona funti, je prošla sa ogromnim problemima. Pre četiri godine, kada je izgradnja započeta na centralnom delu projekta - glavnom holu zapadnog terminala za putnike u odlasku - vreme je već bilo problem.
Raznovrsni železnički objekti širom Velike Britanije se obnavljaju, uključujući i obnovu originalne fasade ove stanice, koja datira iz 1852. godine. Vraćanje originalnog izgleda i bivšeg sjaja cilj je ove rekonstrukcije, koja uključuje i izgradnju novog zapadnog hola iznad londonskog metroa.
Stošesdeseto godišnja King Cross stanica je istorijska zgrada prvog razreda zaštićena zakonom, i svaki plan rekonstrukcije zahteva poduže konsultacije. Štaviše, nikakav posao nije mogao da započne pre nego što je postavljena krovna pliča za novu halu za prodaju karata za londonsku metro stanicu ispod. Pored toga, železničke vlasti nisu dozvolile da se ukine ni jedna linija tokom rekonstrukcije.
Ipak, rok završetka radova je fiksiran: izložbeni glavni hol je morao da bude gotov na vreme za Olimpijske igre ovog leta. Broj putnika na terminalu King Cross - koja je već jedna od najprometnijih gradskih stanica - se očekuje da će naglo porasti kako ljudi budu počeli da koriste novu brzu železničku liniju Javelin do mesta održavanja Olimpijade, koji polazi sa susednog terminala Sv. Pankrasa (St. Pankras - ovaj terminal deli istu stanicu podzemne železnice da King Cross terminalom).
Ovih dana, direktor arhitektonskog biroa JMP Džon Mekaslan (John McAslan), može gledati nazad sa olakšanjem: posle 15 godina planiranja, zapadni hol stanice King Cross je otvoren u martu, na vreme i sa velikim priznanjima. Četrdeset i sedam miliona ljudi koji prolazi svake godine kroz terminal King Cross - procenjuje se da će se ovaj broj povećati za deset miliona do 2020. godine - sada može da se kreće olakšano kroz pokriven zapadni terminal.
Sada sa površinom od 7.500 kvadratnih metara, novi terminal ima trostruko veću površinu od prethodne. Na kraju, "ograničenja su nam postala mogućnosti", kaže Mekaslan. "Ali, bilo je kao na ispitu gde su svi odgovori morali da budu tačno prilagođeni svim uslovima."
Centralni dragulj projekta biroa JMP jeste zapadni terminal sa krovom nalikom na školjku od dijagonalne konstrukcije od stakla, čelika i aluminijuma koji se izdiže 20 metara iznad zemlja na najvišem vrhu. Uz pomoć inženjera iz kompanije Arup, ogromna kupola niče iz čeličnog levka koji se nalazi nekoliko metara od zapadne fasade istorijske stanice. (Još jedna prepreka je bila ta da nikakvo dodatno opterećenje nije moglo biti postavljeno na samom zidu stanice.)
Presecajuće čelične grane šire se nadole, prostirući se u radijusu od 74 metara od centralne tačke. Prsten od 16 potpornih stubova na spoljašnjoj ivici preuzima teret. Bez potpornih stubova u sredini, zapani hol King Cross stanice je sada najveća konstrukcija sa jednim rasponom u Evropi.
Spolja, polukružni terminal namerno imitira (i, u stvari, puni) krivu obližnjeg Great Northern hotela. Izgrađen dve godine nakon prvobitne King Cross stanice, hotel je takođe projektovan od strane istog arhitekte, Luisa Kubita (Lewis Cubitt).
Geometrija se ponavlja unutar hola, gde nivo mezanina - koji je podržan od strane dekorativnih čeličnih nosača i pokriven sa pet miliona blistavih, belih keramičkih pločica, obloženih da odbijaju prljavštinu - prati sličnu vijugavu liniju. U cilju ispunjenja projektnog zadatka koji je postavio vlasnik stanice, kompanija Network Rail, struktura obezbeđuje prostore za čitav niz radnji i kafića koji gledaju na platno na prizemnom nivou.
Inspiracija za vazdušasti dizajn krova od stakla i čelika delimično je došla iz 19. veka. "Uvek sam voleo velike viktorijanske staklenike kao onaj u Kev Gradensu (Kew Gardens)", kaže Mekaslan, koji je takođe veliki poštovalac Grand central terminala u Njujorku. Ali drugi uticaji, kaže on, uključuju i neki odlični projekti aerodroma projektovani od strane Ero Sarinena (Eero Saarinene) - Međunardni aerodrom Dulles u Vašingtonu i Džon F. Kenedi aerodrom u Njujorku.
Kao i na aerodromu, oblasti za odlaske i dolaske su sada na stanici King Cross odvojeni, i arhitekta Mekaslan se nada da će elegancija hola ugrabiti nešto od glamura koji postoji u avio saobraćaju. ("Zašto avio putnici moraju uvek da budu tretirani tako dobro a putnici u železnici tako loše?", pita se on.)
Srećom, ovo održava mišljenje klijenta. Kompanija Network Rail želela je zgradu koja bi bila više nego samo funkcionalna. "Ovde se ne radi samo o obezbeđivanju više prostora", kaže Ijan Fraj, programski direktor za Zapadni terminal. "Želeli smo nešto što bi pružilo putnicima jedinstveno iskustvo na početku svog puta."
Svih pet zgrada koje čine stanicu King Cross se u potpunosti renoviraju, dok se severno krilo, koje je potpuno uništeno tokom II svetskog rata, gradi ponovo prema prvobitnom projektu. Takođe, glavna stanica i okolni objekti za potrebe metroa se u potpunosti rekonstruišu.
Više o projektu:
-
Ime projekta: King’s Cross Station Western Concourse
-
Klijent: Network Rail
-
Arhitektura: John McAslan + Partners
-
Saradnici na projektu: Tata Steal Europe; Arup
-
Izvođači: Laing O’Rourke and Costain Group joint venture; Carillion; Vinci Construction UK; Kier Rail; Osborne Co.
-
Površina: 7.500 kvadratnih metara
-
Cena: 547 miliona britanskih funti
Linkovi:
Povezani tekstovi sa portala Gradjevinarstvo.rs:
- Rekonstrukcija stanice King Cross u Londonu
- Šta ostaje nakon Olimpijskih igara u Londonu?!
- OI London 2012: Arhitektonski i urbanistički pregled
- Post-Olimpijsko planiranje
- Foster + Partners, Halcrow and Volterra predstavili su infrastrukturni projekat Temza čvorišta
- London Gateway - projekat luke i logističkog centra vredan 1,5 milijardi funti
- Intervju: Kulveer Ranger - infrastrukturni projekti javnog saobraćaja u Londonu
- Top 10 najboljih sistema javnog prevoza u gradovima sveta
- Svetlosna galerija, Viktorija i Albert muzej