INFONET-468X60-BANNER

BLANKO-970X250-BANNER

Pasarela del Arganzuela - čelično protkani pešački most

01.02.2012. | Metalmag

Španska prestonica Madrid ima bogatu i raznoliku arhitektonsku istoriju. Njegove zgrade i javne površine nose uticaje ne samo svog, španskog, nasleđa, već i vekove interakcije sa narodima, kulturama i stilovima širom Evrope i Afrike.

Nedavno je Madrid preuzeo ogroman građevinski projekat transformacije obala reke Manzanares u prelepe parkove i šetališta za njegove stanovnike. Projekat bi pomerio bučni autoput ispod zemlje i stavio miran javni prostor na njegovo mesto (portal Gradjevinarstvo.rs je već pisalo o ovom projektu i te tekstove možete videti ako pratite linkove na kraju ovog teksta). U centru ovog projekta nalazi se upečatljivi pešački most, projektovan od strane francuske arhitektonske zvezde, Dominika Peraulta (Dominique Perrault). Njegova firma, Dominique Perrault Architecture, bila je pozvana od strane madridskog gradskog saveta da se takmiči u konkursu projektovanja rečne obale.

Perault i njegova firma su videli ovo kao priliku da urade nešto novo sa javnim prostorom i uspostave ulaz u park u centru. "Ideja je bila da se kombinuju karakteristike pešačkog mosta kao prolaznog mesta i kao veznog elementa sa pojmom udobnog mesta za boravak, a takođe da označi jedan od glavnih ulaza u park", objašnjava arhitekta. "Tako da smo morali da kombinujemo pojmove prelaza, stacionarnosti i orijentira u jedan element."

Van svoje praktične namere pešačkog i biciklističkog mosta, ova struktura je trebala da posluži kao veoma vidljiva tematska linija koja spaja dva dela grada odvojena rekom. Umesto jedne strukture, arhitekta projektuje pešački most Pasarela del Arganzuela kao samonoseću čeličnu strukturu iz dva dela. "Tehnički, temelji dva mosta su poprilično komplikovani, jer postoji samo dva seta dvostrukih pilona za svaki most iznad podzemnih zidova tunela u kome se nalazi premešteni autoput", kaže Perault. "Konstruktivno je to je jedino mesto gde su oni mogli biti, tako da je to predstavljao veliki izazov."

Zašiljene konusno čelične forme su pokrivene sa mrežom od nerđajućeg čelika, koja okružuje most u spiralnom dizajnu sa jednog kraja na drugi. Ovaj spiralni oblik sija na sunčevoj svetlosti i noći je transformisana u zlatnu spiralu upotrebom osvetljenja. Dva dela, koja su 150 i 128 metara dugačka, proširuju se u parku i sastaju u centru. Ovo formira ulaz u park i spaja dva dela unutrašnjeg grada.

"Čelična mreža ima dva osnovna kvaliteta: izdržljivost i činjenicu da je prilagodljiva i fleksibilna kao tkanina" - Dominik Perault, Dominique Perrault Architecture

"To su u stvari dva skoro identična mosta koja se razdvajaju kada se sastanu u centru parka, koji je srce ovog projekta", kaže arhitekta. "Ulaz u park je upravo tamo u sredini mosta, što je sasvim jedinstveno."

Arhitekta Perault je radio sa kompanijom Düren (nemačka filijala kompanije GKD) u razvoju komponenti za čeličnu, nerđajuću, mrežu za most. Primetni entuzijasta za materijalima, Perault je koristi čelične mreže na brojnim projektima širom sveta i koristio ju je na projektu američkog sedišta kompanije GKD u Kembridžu.

Polutransparentna čelična mreža koja oblaže most Pasarela del Arganzuela spaja unutrašnjost sa spoljašnjošću i stvara različite utiske na osnovu perspektive posmatrača. Projektovana je da bude vazdušasta i omoguči prirodno osvetljenje tokom dana. Spiralno oblikovan most izgrađen je tako da svaka sekcija mreže postavljena suprotno od otvorenog dela na drugoj strani.

Arhitekta je izabrao mrežu i zbog njenog izgleda i načina na koji funkcioniše na strukturi. "Čelična mreža ima dva osnovna kvaliteta: izdržljivost i činjenicu da je prilagodljiva i fleksibilna kao tkanina", kaže Perault. "Minimalno održavanje je bio ključni zahtev klijenata, tako da nije bilo kakav tip mreže odgovarajući za ovaj projekat. Mreža Escale (proizvod kompanije GKD) je bila pravi izbor zbog svoje sposobnosti da se prilagodi trodimenzionalnom obrascu i zato što je ona jedan od retkih vrsta mreža koja dozvoljava određenu torziju."

Fleksibilna priroda spirala od nerđajućeg čelika bila je u stanju da besprekorno pokriva strukturu mosta. Konusni oblik strukture i zakrivljenost mreže predstvaljali su jedinstvene projektantske izazove. Rešenje je bilo u stvaranju 64 pojedinačno formirana dela mreže, svaki prilagođen da odgovara podkonstrukciji. Severni deo ima 30 delova, dok južni ima 34. Ukupno, 4.500 metara kvadratnih čelične mreže je postavljeno na mostu.

Montaža i postavka mreže predstvaljala je izazov koji je zahtevao visok nivo preciznosti, zbog veličine i trouglastog oblika panela. Svaki mrežasti pleten trougao montiran je kranom sa preciznim savijanjem u vertikalnom i horizontalnom pravcu u cilju postizanja željene tenzije. Složeni oblik mosta zahtevao je upotrebu korektivne tehnike korišćenjem zavrtnja.

"Svaki projekat je evolucija. Koristili smo čelične mreže na već nekoliko projekata i ona je prepoznatljiv materijal u našem radu, ali ovo je prvi put da smo zaista morali da koristimo mrežu na zakrivljenoj površini", priznaje Perault. "Zato što je bio naš prvi put, podrazumevao je određene izazove, kako u dizajnu instalacije, tako i u samom procesu postavljanja."

Na kraju, precizan rad i inovativni dizajn govore sami za sebe. Most Pasarela del Arganzuela čini smeo vizuleni iskaz u centru Madrida, ujedno služeći praktično na veoma efikasan način. Nerđajući čelik obezbeđuje strukturu otpornu na vremenske uslove sa niskim održavanjem koja neće opteretiti gradski budžet sa preskupim održavanjem. Pre svega, ova elegantna struktura ima trajnost da izdrži test vremena u gradu koji je već video prolazak mnogih vekova.

Linkovi:

Povezani tekstovi sa portala Gradjevinarstvo.rs:

 

Komentari: 0

TEKSTOVI /iz kategorije/


ISTAKNUTE FIRME /iz kategorije/


Anketa

Koja vrsta pokrivke se nalazi na krovu vašeg objekta?
DARKO 15.04.2024.
Nadam se da će ulazak u tunel biti kroz par...
Nemanja 31.03.2024.
A coskovi kako se zidaju?
Miodrag 30.03.2024.
Kuću sam počeo da gradim na porodicnom iman...
Milan 30.03.2024.
Kad završe Ameri ovaj hotel nebi bilo loše ...
Dr 20.03.2024.
Najveća prednost betonskog crepa u odnosu n...

;