Jeste arhaična i slabo razvijena, ali distributivna mreža građevinskog materijala predstavlja važan potencijal razvoja Rusije, a potražnja eksplodira. Nemački OBI otvorio je 5. oktobra ove godine svoju šestu prodaju u Moskvi, uz veliku pompu, pred nizom zvanica i predstavnika nemačke ambasade. OBI je tako postao prvi među distributerima u Rusiji po broju prodajnih mesta, ispred Kastorame (Castorama) i Leroa Merlena (Leroy Merlin). Uprkos ovoj ekspanziji velikih prodavnica tipa Uradi sam, distribucija materijala u Rusiji još uvek se uglavnom vrši putem pijaca, a Internet bi mogao uskoro da se pojavi u važnoj ulozi...
Nedovoljna distributivna mreža velikih prodajnih mesta
Sa prodajnom mrežom od po devetnaest, osamnaest i sedamnaest prodavnica u celoj Rusiji, OBI, Leroa Merlan i Kastorama nastavljaju da se razvijaju velikom brzinom, neke stavljajući akcenat na agresivnu cenovnu politiku, druge više na uslugu.
Površine ovih Uradi sam radnji, i kod manje prostranih i tamo gde je naglašavanje proizvoda manje važno od optimizacije prostora, često premašuju 10.000m2. Tamo se može naći sav materijal i oprema za izgradnju, obnovu i sređivanje prostora. Dokaz njihovog uspeha jeste i to što se više prodavnica redovno nalazi u prvih deset po prometu, u svojoj grupi.
Uprkos tome, sa manje od petnaest radnji te vrste u Moskvi – koja, prema izvorima, ima 15 do 18 miliona stanovnika – potražnja ne može ni izdaleka biti zadovoljena. Što je još gore, neki gradovi kao što je Ekaterinburg, četvrti grad u zemlji sa skoro 2 miliona stanovnika, imaju samo jednu radnju… Podrazumeva se da samo ovaj način distribucije nije dovoljan da zadovolji milione Rusa koji treba da se opskrbe materijalom i opremom za svoje radove.
Pijace ili vašari: nasleđe sovjetskog sistema koje je još uvek na prvom mestu
Pijace ili vašari čine drugi način distribucije, koji je nasleđen iz sovjetskog vremena, a eksplodirao je tokom prve decenije XXI veka. On danas predstavlja prvi kanal distribucije materijala u Rusiji i izgleda da ga čeka još lepih dana u budućnosti…
Postavljene duž velikih saobraćajnica oko periferija grada ili na velikim raskršćima koji vode za dače u udaljenim predgrađima, ove pijace su pravi lavirinti, sastavljene od kontejnera nagomilanih jedni na druge oko kojih se kruži u kolima. Svaki kontejner je u prizemlju uređen kao show-room; a lager je u kontejneru iznad… Svaka od tih prodavnica usko je specijalizovana: elektrika, sanitarije, pločice, parket… a prodavci udvostručuju napore da bi prezentovali proizvode ističući, što bolje mogu, reklamu dobavljača! Ovde je, takođe važan odnos količine i cene sa, pre svega, mogućnošću cenkanja.
Paralelno sa ova dva kanala distribucije (velike Uradi sam prodavnice i pijace), postoji, pre svega u unutrašnjosti (izvan Moskve i Peterburga), nekoliko malih i srednjih prodaja. Zbog nedostatka ambicije ili zbog nedostatka finansijskih sredstava, ta oblast ne postiže danas takav spektakularan razvoj kao onaj koji se zapaža kod velikih međunarodnih grupa.
Distibutivni kanal u punom zamahu - Internet
U velikim gradovima kao što su Moskva i Peterburg, 65% stanovništva koristi internet, a online prodavnice posvećene renoviranju i uređenju doma cvetaju! Pod Moskvom, nekoliko pretraživanja po katalozima i pretraživačima izbacuje više od 600 radnji… Ovde su, takođe, svaka sa svojom specijalnošću i sa naglašenim jednim jedinim argumentom: cenom! Što se tiče novca, sve se reguliše u kešu koji se isplaćuje vozaču koji isporučuje robu na gradilište ili pojedincu. Sve za šaku rubalja.
Sa 53 miliona Rusa koji su konektovani na internet, što je više nego u Francuskoj (44) i skoro isto kao u Nemačkoj (60), stopom rasta od 10% po tromesečju, sa nedostakom centara za distribuciju materijala i sa sve većim poteškoćama kretanja vozilom, čini se da taj virtuelni način distribucije ima na svojoj strani sve izglede za uspeh.
Vezani tekstovi sa portala Gradjevinarstvo.rs: