BAU2025-468X60-BANNER

Perspektive razvoja građevinske industrije u 2012. godini

14.10.2011. | Gradjevinarstvo.rs

Zašto se velike firme dodatno trude da nađu nove poslove?

Oprez, ekonomska nesigurnost i sreća su bile ključne reči kada je uredništvo sajta World Architecture News (WAN) pitalo neke od najvećih svetskih arhitektonskih, građevinskih i dizajnerskih preduzeća da sumiraju iskustvo poslovanja u 2011. godini i da predvide kretanje industrije u 2012. godini.

Veliki broj preduzeća je sklon tome da drže svoje adute skrivene, ali u interesu čitaoca, novinari WAN-a otišli su u određene velike kompanije da saznaju kakav je život u samom vrhu. Rezultati su donekle suprotstavljeni.

Većina preduzeća smatra Kinu spasiocem arhitektonsko-građevinske industrije. Dok se broj projekata smanjivao u drugim regionima sveta, prvenstveno u Evropi, na Srednjem istoku i, od skoro u Sjedinjenim Američkim Državama - kontinuiran, ubrzani razvoj Kine omogućio je stalni priliv novih poslova međunarodnim kompanijama. Posebno je arhitektonski biro Adrian Smith + Gordon Gill našao utočište kod ove rastuće nacije. Partner u birou, Robert Forest, prokomentarisao je da postoji povećana potreba za znamenitim objektima koji predstavljaju reper u prostoru.

Ali Indija polako, ali sigurno, sustiže Kinu. Ako se njihove političke razlike po strani, obe nacije su u potpunosti privržene razvitku svojih poslovnih sposobnosti i graditeljskih dostignuća. Ovo rastuće takmičenje je sigurno podstaknuto i čestim novinarskim pričama, od kojih je poslednja ona koja je izašla u Njujork Tajmsu pod nazivom “Indija se odmerava sa Kinom koja to i ne primećuje”.

Istraga uredništva WAN-a je samo zacementirala tu činjenicu s obzirom da su ih kompanije Perkins Eastman, Aedas, HOK London i BDP izvestile da imaju stabilan rast u Indiji. Predsednik odbora komapnije BDP, Piter Dramond (Peter Drummond), izdvojio je Nju Delhi kao “srce svetske, najveće i najbrže, demografski rastuće zemlje”.

Iznenađenja dolaze u formi Rusije i Brazila kao regiona za koje se predviđa da će doživeti eksploziju industrijskog rasta tokom predstojećih godina. Određeni broj preduzeća koji otvaraju svoja zastupništva u zemljama kao što su Indija, Južna Koreja i Holandija, takođe, predstavljaju iznenađenje.

Kako je potražnja za uslugama arhitektonsko-građevinske industrije u nekada pouzdanim regionima opala, tako su i određene arhitektonske i građevinske firme počele da prepoznaju perspektive novih tržišta. Filip Dili (Philip Dilley), predsednik Arupa, nudi razuman savet svim čitaocima ističući: “Sada postoji velika prilika za inostrane fondove, vlade zemalja, velike korporacije i investitore koji sede na velikoj količini novca da iskoriste niske kamatne stope i veoma takmičarski nastrojeno građevinsko tržište.”

Skot Vajat (Scott Wyatt), partner u kompaniji NBBJ, primetio je, takođe, promenu u ponašanju potencijalnih klijenata, kod kojih se fokus pomera sa estetskog junaštva na efikasnost projekta objekta (i bilo je vreme!). On priznaje: “Naši klijenti mnogo češće gledaju projekat i dizajn kao strateški, poslovni alat. Ali, takođe, oni imaju očekivanja u smislu učinkovitosti objekata i povećane produktivnosti ljudi koji u njima rade. Projekat koji se fokusira na ljudski doživljaj prostora dobija na važnosti kod naših klijenata. Oni žele da njihova očekivanja budu merljiva u: produktivnosti, inovacijama, saradnji, fleksibilnosti radnih mesta, učinka po zdravlje i bezbednost ljudi.”

Ovo zatišje u industriji takođe je omogućilo kompanijama da bolje sagledaju svoju globalnu poziciju i iskalkulišu gde bi sledeći Peking ili Dubai mogao da iznikne. Kompanija BDP je posebno iskoristila ovu situaciju otvaranjem novih predstavništva na “kritičnim lokacijama gde očekujemo da će se velike mogućnosti otvoriti”. Neke od tih lokacija su Holandija, Abu Dabi, Nju Delhi i Šangaj.

Opadajući broj klijenata na problematičnim tržištima (Velika Britnija posebno) stimulisala je projektantske firme da traže dodatne poslove kojima bi sebi osigurali opstanak. Jedna od firmi koja iskorišćava ove mogućnosti u potpunosti jeste HOK London, koja trenutno razvija svoje korišćenje BIM tehnologije (Building Information Modeling) kojom bi privukli nove klijente i “uverili” postojeće. Rob Firt (Rob Firth), jedan od partnera u firmi, objašnjava: “BIM nam dozvoljava jedinstven uvid u činjenicu kako će zgrada raditi u stvarnosti pre nego što je izgradnja započela i omogućava nam da testiramo efikasnost našeg projekta brzo i lako... HOK je već počeo da primećuje opipljive dobrobiti koje on donosi našim klijentima.” Izgleda da je i u ovim teškim vremenima klijent na prvom mestu.

 

 

Komentari: 0

TEKSTOVI /iz kategorije/


ISTAKNUTE FIRME /iz kategorije/


Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
Nenad 13.11.2024.
Lepa je ta inicijattiva. Da vidim kakva e b...
Ilija Čvorović 29.10.2024.
Ništa bez garaže
Aleksandra Nikolic 20.10.2024.
Tekst je iz 21. godine, sada je oktobar 24....
Aca 14.09.2024.
Dovoljno je voziti se Bulevarom od Kaluđeri...
DARKO 09.09.2024.
Mogli bi i da napravite hotel, obzirom na k...

;