Kanada: priznate koristi gradnje betonskih puteva

16.05.2011. | Don Procter, dopisnik | Journal of Commerce

U tekućoj raspravi o tome koji je materijal najbolji za izgradnju puteva i autoputeva – beton ili asfalt, novo istraživanje daje prednost betonu. Iako taj zaključak ne iznenađuje direktore u Ready Mixed Concrete Association of Ontario - RMCAO (Udruženju gotovih betonskih smeša Ontarija), ovaj nezavisan izveštaj u odnosu na prethodne inicijative ide i korak dalje u svojoj analizi dva konkurentna materijala.

“On daje detaljna uporedna poređenja betona i asfalta, utvrđuje rasporede održavanja i popravki i jasno prikazuje troškove korišćenja tokom čitavog perioda upotrebe.“, kaže Džon Hal (John Hull) predsednik RMCAO. U suštini, on se bavi i dugoročnim i kratkoročinm uštedama troškova i utvrđuje prednosti u vezi sa troškovima tokom životnog ciklusa betonskog kolovoza, kaže Hal. Izveštaj je objavljen na konferenciji Ontario Road Builders’ Association (Udruženje graditelja puteva Ontarija) u Torontu početkom godine.

Softver na kome se zasniva razlikuje se od CANPav-a, softvera koji je RMCAO prošle godine objavio, koji tabelarno prikazuje uštedu prilikom upotrebe betona od 10-30% u odnosu na asfalt samo za osnovne troškove. „CANPav jednostavno omogućava poređenja – korisnik unosi sopstveni projekat, brojeve itd.„ kaže Hal, dodajući da unapređena verzija CANPav-a odražava ARA (Applied Research Associates Inc) izveštaj koji će uskoro biti objavljen. 

Softver ovog istraživanja - Mechanistic Empirical Pavement Design Guide - MEPDG koristi detaljne podatke o saobraćaju, podatke o okruženju i karakteristike betona, asfalta i materijala koji se koriste kao podloga, kako bi procenio performanse određenih asfaltnih i betonskih sastava tokom 25 godina korišćenja. Vodič je namenjen kao alat za pomoć opštinskim inženjerima i inženjerima koji rade kao konsultanti na izgradnji puteva. Izveštaj je uradilo preduzeće Applied Research Associates Inc. - ARA, međunarodno konsultantsko preduzeće, za RMCAO i Cement Association of Canada - CAC. “Mnogi konsultanti imaće pomoć u MEPDG,” kaže Hal. “Kolovozi se projektuju oslanjajući se uglavnom na podatke o zemljištu, saobraćaju i materijalima – MEPDG nudi jasna poređenja.”

Hal se nada da će ovi nalazi ubediti nadležne u kanadskoj pokrajini Ontario da ponovo razmotre pravilo koje dozvoljava da se na tenderima za puteve podnose samo ponude za asfalt.

Trenutno, ostali materijali imaju ograničenu mogućnost za učestvovanje na tenderima i čak se ne uzimaju u obzir kao alternativa asfaltu. “Odgovorni političari i zaposleni u opštinama shvataju da moraju da gledaju dalje od kratkoročnih povoljnosti kako bi doprineli svojim zajednicama.”, kaže predsednik i direktor CAC Majkl MekSvini (Michael McSweeney).

“Betonski kolovozi ne samo da su izdržljiviji od asfaltnih, nego mogu pomoći opštinama da smanje emisije gasova koji izazivaju efekat staklene bašte i da im obezbede druge dobrobiti vezane za održivost kao što je manja potreba za agregatima, uštede u gorivu za kamione i smanjena potrošnja energije tokom čitavog veka upotrebe kolovoza.”

RMCAO vrši pritisak još od 90-ih na Ministarstvo saobraćaja Ontarija da omogući učešće na tenderima betonskim kolovozima. Tada je ministar pristao da se uradi nova procena troškova koji nastaju tokom životnog ciklusa proizvoda. Zaključci te revaluacije, koji su dali prednost betonu nad asfaltom u toku 50-togodišnjeg životnog ciklusa, prinudili su vladu da dozvoli da se na 9 tendera daju ponude za alternativne materijale i, na svih devet, beton je pobedio asfalt.

Hal je ipak priznao da neće na svakom tenderu beton pobediti asfalt.

Linkovi:

  • RMCAO Ready Mixed Concrete Association of Ontario - www.rmcao.org
  • CAC Cement Association of Canada www.cement.ca
  • CANPav - www.canpav.com (besplatan softver za proračune utroška, ali je potrebno navesti neku od kanadskih pokrajina kao mesto izvođenja projekta)

Komentari: 0

TEKSTOVI /iz kategorije/


ISTAKNUTE FIRME /iz kategorije/


Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
Milan 09.10.2019.
Da, sve je to lepo u teoriji. Međutim kao i...
Maxs 24.09.2019.
Pa neka plate 50€ i neka prijave radnike na...
Darko 23.09.2019.
Teško da će neko južno od Save da se vraća ...
Шумадинац 16.09.2019.
1. Смедерево - Зрењанин - Кикинда - Хоргош....
Darko 09.09.2019.
Po zakonu za sve nelegalno izgrađene objekt...