Javni prevoz je ključ za uspešno rešenje saobraćaja u velikim gradovima. Individualni prevoz automobilima podrazumeva prateću infrastrukturu (auto-puteve, obilaznice, parking mesta, itd), saobraćajne gužve, zagađenje vazduha i zagađenje bukom, probleme sa postojećom putnom i uličnom infrastrukturom da primi veće opterećenje sa porastom broja stanovnika, itd.
Podzemna želenica u Tokiju preveze 8 miliona putnika dnevno a deo je železničke mreže ukupne dužine 27.270km |
Beograd se godinama dvoumi da li će sistemu javnog prevoza biti pridodat i laki šinski metro ili istinska podzemna gradska železnica (zagovornici klasičnog metroa u Beogradu laki šinski metro smatraju nekom vrstom tramvaja).
Tema javnog prevoza čini okosnicu funkcionalnog grada i zato vam predstavljamo ukupno jedanaest najboljih primera sistema javnog prevoza u svetu po izboru sajta AskMen.
TOP 10 NAJBOLJIH JAVNIH PREVOZA U GRADOVIMA SVETA
No.10 - Metro u Kopenhagenu, Danska
Metro u Kopenhagenu, glavnom gradu Danske, završen je 2002. godine i povezan je sa železničkim sistemom S-train koji povezuje glavni grad sa predgrađima i ostatkom države. Pored metroa Kopenhagen ima i javne bicikle koji se iznajmljuju tako što ostavite novac i dobijete ga nazad kada vratite bicikl.
U 2006. godini ovaj metro imao je procenat pouzdanosti od 98-99% sa putničkim vagonima koji su poznati po svojoj higijeni što je direktno povezano sa izuzetno visokim stepenom kulture Danaca. Metro se oslanja na automatski sistem zaustavljanja - ATS (Automated Train System) koji putem računara upravlja celim sistemom na bezbedniji i efikasniji način.
- Copenhagen Metro - http://intl.m.dk/
- S-train (Wiki) - http://en.wikipedia.org/wiki/S-train
Počasno mesto – Portland, Oregon Ovo je jedan od najinovativnijih sistema javnog prevoza u SAD. Čine ga autobusi, laka železnica, tramvaji i žičara. Već autobuski prevoz poznat je po tačnosti, a u centralnoj gradskoj zoni prevoz autobusima je besplatan. Grad je poznat i po razvijenom biciklizmu i dobroj pokrivenosti biciklističkim stazama koje u velikoj meri smanjuju opterećenje javnog prevoza. Pored sopstvenih bicikala stanovnici i posetioci mogu da se voze i biciklima u sastavu sistema javnog prevoza.
|
No.9 - U-Bahn, Berlin, Nemačka
Podzemnu železnicu u Berlinu čini 132km tunela. Metro je povezan sa S-Bahn-om, nadzemnom železnicom koja povezuje Berlin sa drugim delovima Nemačke. Kompletna mreža tunela ima dostupnost mrežama operatera mobilne telefonije. Voz u stanicu stiže na svakih dva do pet minuta u špicu, ali i van njega.
- U-Bahn (Wiki) - http://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_U-Bahn
- S-Bahn (Wiki) - http://en.wikipedia.org/wiki/S-Bahn
No.8 - Hong Kong MTR, Hong Kong, Kina
Oko 90% transporta ljudi u Hong Kongu odvija se javnim prevozom, a najveći deo upravo u metrou - MTR (Mass Transit Railway). Metroom dugim 172km dnevno se vozi oko 7 miliona ljudi, a vozovi su poznati po svojoj tačnosti. Vrata vagona imaju platforme koje povećavaju bezbednost za putnike koji ulaze u voz. Poznata je opcija kupovine Octopus Card-a, kartice kojom putnik limitira iznos koji će potrošiti za prevoz, parking, brzu hranu na metro stanicama, itd. Takođe, obezbeđena je i puna pokrivenost 3G mrežom za mobilne telefone i računare.
- Hong Kong MTR - http://www.mtr.com.hk/eng/homepage/cust_index.html
No.7 – Metro u Njujorku, SAD
Njujorški metro je jedna od ikona grada, poput Kipa slobode. Star je preko 100 godina i danas ima ukupno 375km pruge. U sistemu paralelno postoje i ekspresne linije, a metro radi svakog sata svakog dana u godini. Nakon 11. septembra bezbednost u metrou je znatno povećana, a zajedno sa njom i higijena (bio je poznat i po grafitima). Sistem dnevno koristi 4,5 miliona ljudi.
Metro u Njujorku poznat je širom sveta i po brojnim filmskim scenama |
- MTA (javni prevoz u Njujorku) - www.mta.info
No.6 – Metropolitan metro u Parizu, Francuska
Pored 110 godina tradicije i 214km šina sa najkraćim stanicama na svetu, pariski metro odlikuje i najveća metro stanica na svetu - Chatelet les Halles. Dnevno se njime vozi 4,5 miliona ljudi a pokriva veću oblast od one koju putnici mogu koristiti uz pomoć Navigo card-a (kartice za naplatu). Sistem javnog prevoza u Parizu obuhvata i autobuse, brzu železnicu (RER) ka predgrađima, ali i Velib – sistem javnog prevoza biciklima. Saobraćaj je uređen tako da autobusi imaju prednost u odnosu na individualni prevoz automobilima, dok neki smatraju da metro nije pouzdan kao u nekim drugim gradovima, naročito kada se dese već tradicionalni štrajkovi francuskih radnika.
- Metropolitan - http://en.wikipedia.org/wiki/Paris_M%C3%A9tro
- RER - http://en.wikipedia.org/wiki/RER
- Velib - www.velib.paris.fr
NAJVEĆI SISTEMI PODZEMNE GRADSKE ŽELEZNICE NA SVETU |
godina gradnje |
broj putnika (godišnje) |
dužina mreže (km) |
Moskva, Rusija |
1935. |
3,2 milijardi (1997) |
340 |
Tokijo, Japan |
1927. |
2,6 (1997/98) |
281+ |
Seul, J. Koreja |
1974. |
1,4 (1993) |
278+ |
Meksiko Siti, Meksiko |
1969. |
1,4 (1996) |
202 |
Njujork, SAD |
1904. |
1,3 (2001) |
371 |
Pariz, Francuska |
1900. |
1,2 (1998) |
211 |
Osaka, Japan |
1933. |
957 miliona (1997) |
114 |
London, Velika Britanija |
1863. |
866 (1999) |
415 |
Hong Kong, Kina |
1979. |
790 (1999) |
82 |
Sankt Petersburg, Rusija |
1955. |
721 (1996) |
110 |
No.5 - Metropolitan metro u Seulu, Južna Koreja
Metro u Seulu dnevno preveze 8 miliona putnika linijama dugim 287km koje su povezane sa autobuskim javnim prevozom. Ovaj metro je posebno poznat po odnosu prema putnicima: redovna obaveštenja na LED ekranima (i na engleskom jeziku), Wi-Fi mreža, roboti koji daju informacije, itd. Nije ni čudo jer Južna Koreja planira da u periodu 2015-2020. godina ima robota u svakom domaćinstvu i njihovo postavljanje u metrou je samo veliki test za ovu ideju.
- Seoul Metropolitan - http://en.wikipedia.org/wiki/Seoul_Metropolitan_Subway
No.4 – Tube – metro u Londonu, Velika Britanija
Tube („tjub“), čuveni londonski metro, najstariji je na svetu ali i najduži – ukupna dužina linija ima 400km. U 2007. godini zabeleženo je da je ovaj metro prevezao preko milijardu putnika. Metro je povezan sa drugim železničkim sistemima van grada, uključujući i Docklands Light Railway (laka železnica) koja putnike vozi pored Temze. Tube karakterišu tapacirana sedišta, LED ekrani za informacije, ali i povremena kašnjenja. Naravno, metro je pokriven poznatim Londonskim sistemom CCTV kamera koje pokrivaju ceo grad. U nekim anketama ovaj metro je proglašavan i najboljim na svetu.
- Tube London - www.tfl.gov.uk/tube
- London Underground (Wiki) - http://en.wikipedia.org/wiki/London_Underground
metro u Seulu - higijena i roboti na usluzi |
žičare u Tajpeju kao deo javnog prevoza |
No.3 - Taipei MRT, Tajpej, Tajvan
Metro u Tajpeju jedan je od najskupljih na svetu. Ipak, ovo se isplatilo jer već tri godine on biva ocenjen kao najbolji metri na svetu po bezbednosti, pouzdanosti i kvalitetu. MRT pruža putnicima na četiri jezika (mandarinski, tajvanski, Haka jezik i engleski). U metrou (na stanicama i u vozovima) zabranjeno je pušenje, jelo, pa čak i žvakanje žvakaćih guma. Putnici su ovom metrou dali ocenu 95,5% za urednost. Pored metroa, sistem javnog prevoza Tajpeja uključuje i sistem žičara ukupne dužine preko 4km koja prevoze putnike na relaciji zoološki vrt – predgrađe Maokong. Samo žičara dnevno preveze 1,1 milion putnika.
- Taipei MRT (Wiki) - http://en.wikipedia.org/wiki/Taipei_Rapid_Transit_System
- Maokong Gondola (Wiki) - http://en.wikipedia.org/wiki/Maokong_Gondola
No.2 – Moskovski metro, Rusija
Ovo je jedan od najstarijih sistema podzemne gradske železnice i jedan od najopterećenijih na svetu - preveze preko 7,5 miliona putnika svakog dana. Metro u Moskvi ima ukupnu dužinu linija od 293km a poznat je po reprezentativnim stanicama koje odlikuje visok stepen higijene ali i arhitektura koju vredi videti. Ipak, možda najbolja odlika moskovskog metroa jeste efikasnost. Mnogi ga smatraju najboljim na svetu jer nekada stiže i po 40 vozova za sat vremena. Pored svega, ovaj metro je poznat i po malo nesreća te za mnoge predstavlja najbolji metro na svetu.
- Moskovski metro - http://engl.mosmetro.ru/
No.1 - Metropolitan metro u Tokiju, Japan
Podzemna želenica u tokiju preveze 8 miliona putnika dnevno a deo je železničke mreže ukupne dužine 27.270km koju čine i vozovi za predgrađa ali i pruge sa jednim kolosekom. S obzirom na japansku kulturu mnogi koji imaju prilike da se voze ovim metroom tvrde da je bukvalno nemoguće ugledati otpatke. Sedišta u vozovima imaju grejače a obaveštenja su na japanskom i engleskom. Metro je poznat po preciznosti, retkim incidentima (skoro bez vandalizma i zločina), a na peronima su obeležena mesta gde će se naći vrata voza kada se zaustavi u stanici. Ipak, za ovoliki grad sve ovo i dalje nije dovoljno te će vam se u špicu desiti čuvene scene koje ste verovatno videli na sajtu YouTube: u špicu radnici sa belim rukavicama bukvalno će vas gurati u prepune vagone.
- Tokyo Metro - www.tokyometro.jp/e/index.html
- Tokyo Metro (Wiki) - http://en.wikipedia.org/wiki/Tokyo_Metro
Šangajski metro - prilog sajta Gradjevinarstvo.rs Metro u Šangaju, najvećem gradu u Kini, sastoji se od klasične podzemne železnice i lake železnice. Otvoren je 1995. godine i danas je jedan od najsavremenijih sistema koji sa najbržim razvitkom na svetu. Ima 268 stanica i preko 420km pruga što je ujedno i najduži sistem gradskih pruga na svetu. Tokom 2009. godine dnevno je prosečno prevozio 3,56 miliona putnika a 6. jula ove godine, zahvaljujući Expo izložbi koja se održava u tom gradu, šangajski metro prevezao je 6,46 miliona ljudi. metro u Šangaju (Wiki) - http://en.wikipedia.org/wiki/Shanghai_Metro |