Kako bi se izbeglo stvaranje leda na putevima i korišćenje soli na bazi hlorida za njegovo otapanje, naučnici su razvili zeleniju i efikasniju alternativu koja bi mogla da se umeša direktno u asfalt i ostane aktivna godinama.
So otapa sneg i led, ali oštećuje puteve i vozila (Foto: Pixabay)
Poznato je da so koja se posipa da bi se led otopio oštećuje puteve, izaziva koroziju na vozilima i šteti životnoj sredini ulazeći u vodotokove.
Naučnici sa kineskog Univerziteta za nauku i tehnologiju Hebei pokušavaju da reše ove probleme. Tako je razvijena so na bazi acetata bez hlorida. Ona je daleko manje štetna za životnu sredinu, manje je korozivna, a efikasna je i na nižoj temperaturi.
Kada su istraživači pomešali ovu so sa surfaktantom, silicijum dioksidom, natrijum bikarbonatom i šljakom iz visoke peći dobili su fini prah. Zatim su čestice tog praha obložili rastvorom polimera, stvarajući mikrokapsule.
Deo mineralnog punjenja u konvencionalnoj asfaltnoj mešavini zamenjen je ovim kapsulama i testiran na auto-putu. Razultati su pokazali da se sneg koji je padao na put neprekidno topio, a tačka smrzavanja vode snižena je sa OºC na -21ºC.
Laboratorijskim ispitivanjima procenjeno je da bi ploča kolovoza debljine 5cm nastavila da oslobađa kapsule soli sedam do osam godina, održavajući put čistim.
Istraživanje je objavljeno u časopisu ACS Omega.