Inovativni modularni mobilni most omogućava vozilima da prelaze preko delova auto-puta na kojima se izvode radovi, umesto da čekaju u kolonama dok se dve kolovozne trake stapaju u jednu. Nazvan ASTRA most, ovaj sistem je osmišljen kako bi olakšao vozačima i poboljšao sigurnost radnika na putevima.
Foto: Švajcarska federalna kancelarija za puteve
Projekat je razvijen od strane švajcarske Federalne kancelarije za puteve. Prva verzija mosta je testirana na auto-putu A1 u Švajcarskoj 2022. godine, a unapređeni model je postavljen u aprilu ove godine i biće u upotrebi do avgusta.
Kako bi se most postavio, deo auto-puta se zatvara tokom jednog vikenda. Sekcije ASTRA mosta se dovoze noću kamionima i sklapaju tako da formiraju prelaz preko radne zone. Rampe na oba kraja omogućavaju vozilima da se glatko popnu i siđu sa mosta.
Foto: Švajcarska federalna kancelarija za puteve
Trenutna verzija mosta je duga 257 metara, široka 7,57 metara i visoka 4,65 metara. Iako vozači moraju da uspore na 60km/h dok prelaze most, ne moraju da se prebacuju u jednu traku ili čekaju.
Foto: Švajcarska federalna kancelarija za puteve
Radnici na putevima su zaštićeni od vozila, kao i od vremenskih uslova, što im omogućava rad tokom dana umesto noćnih smena. Radni prostor ispod mosta je dugačak 100m, širok 5,1m i visok 3,1m.
Foto: Švajcarska federalna kancelarija za puteve
S obzirom na to da ispod mosta nema dovoljno prostora za visoka građevinska vozila, koristi se "logistička traka" na nivou zemlje koja prolazi uz most. Po završetku radova na jednom delu auto-puta, ceo most se hidraulično podiže za 10cm i pomera na sledeći deo puta pomoću motorizovanih točkova i daljinskog upravljanja.
Foto: Švajcarska federalna kancelarija za puteve
Proces postavljanja i uklanjanja mosta zahteva 16 kamiona sa niskim prikolicama koji ukupno obavljaju 45 vožnji za transport svih elemenata. Potrebne su tri dizalice i dva tima od po 14 radnika za montažu.
ASTRA most predstavlja značajan napredak u oblasti saobraćajne infrastrukture, omogućavajući nesmetan protok saobraćaja tokom radova i povećavajući sigurnost radnika, čime postaje revolucionarno rešenje za modernizaciju puteva.