BAU2025-468X60-BANNER

Nauka iza asfalta: Kako se prave putevi

23.05.2024. | Gradjevinarstvo.rs

Izgradnja puteva je složen inženjerski poduhvat koji uključuje razvoj odgovarajućih materijala za kolovoz i upotrebu teške mehanizacije za njihovo postavljanje. Kvalitetnija izgradnja puteva rezultira dužim vekom trajanja i manjim brojem potrebnih popravki.

Asfaltiranje

Ilustracija (Foto: Pexels)

Mansur Solaimanijan, istraživački profesor na Larson institutu za transport u Pensilvaniji, objasnio je za The Conversation kako se grade putevi.

Materijali za izgradnju puteva

Putevi su izrađeni od standardnih građevinskih materijala kao što su agregati - zemlja i kamenje - i asfaltnog veziva i portland cementa koji služe kao lepak da sve to spoje. Asfaltno vezivo se dobija preradom sirove nafte. Ono što ostane nakon izdvajanja benzina, kerozina i nafte postaje asfalt. Portland cement se proizvodi mešanjem krečnjaka, peska, gline i silicijum-dioksida.

Mešavina asfaltnog veziva i agregata se sabija na visokoj temperaturi, oko 150 stepeni Celzijusa, što povezuje agregate u konačni proizvod, poznat kao asfaltni beton. Ako se umesto asfaltnog veziva koristi portland cement, mešavina cementa i agregata se očvršćava vodom kroz proces zvan hidratacija. Tako dobijeni portland cementni beton postaje jači, a zagrevanje nije potrebno.

Struktura kolovoza

Struktura asfaltnog betona obično se sastoji od tri glavna sloja: osnovnog, srednjeg i površinskog. Postojeća zemlja, gde se kolovoz postavlja, je podloga. Na nju se dodaje novi sloj zemlje i kamena, poznat kao podbaza ili nevezani agregatni sloj. Kao osnovni sloj koristi se kamenje sabijeno bez vezivnog sredstva ili kombinacija kamena i asfaltnog veziva.

Zatim sledi izgradnja slojeva asfaltnog betona. Oni sadrže agregate - kamenje i pesak - spojene asfaltnim vezivom. Broj slojeva i njihova debljina određuje se prema predviđenom intenzitetu saobraćaja. Na auto-putevima kombinovana dubina slojeva može biti 51 centimetar ili više.

Proces izgradnje čvrstih puteva

Materijal za puteve postavlja se pomoću mašine za asfaltiranje. Mašina preuzima materijal iz kamiona i postavlja ga na put, a zatim teški valjci sabijaju materijal, čineći ga snažnim i spremnim za saobraćaj.

U slučaju da se ne koriste odgovarajući materijali ili se pogrešno postave, kao i u situacijama kada je put nije projektovan za odgovorajući broj vozila, može doći do pucanja i propadanja puta. Pucanje se javlja pri izuzetno niskim temperaturama ili usled čestog prolaska teških kamiona i autobusa. Kolotrazi, koji predstavljaju uočljiva udubljenja na površini puta, javljaju se uglavnom leti pod težinom teških kamiona ili na raskrsnicama.

Veliki problem na putevima predstavljaju i rupe koje se pojave nakon što se voda u kolovozu zimi zamrzne i potom otopi. Na taj način dolazi do slabljenja puta i koji se može oštetiti prilikom prolaska vozila.

Materijali za izgradnju puteva se pre upotrebe testiraju u laboratoriji kako bi se osiguralo da mogu izdržati opterećenja saobraćaja i vremenske uslove. Tom prilikom se izlažu ekstremnim temperaturama i vodi kako bi se utvrdilo da neće propasti u slučaju kiše ili poplave.

Veliki broj inženjera i dobar timski rad potrebni su za izgradnju kvalitetnog puta.

 

Komentari: 0

TEKSTOVI /iz kategorije/


ISTAKNUTE FIRME /iz kategorije/


Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
Nenad 13.11.2024.
Lepa je ta inicijattiva. Da vidim kakva e b...
Ilija Čvorović 29.10.2024.
Ništa bez garaže
Aleksandra Nikolic 20.10.2024.
Tekst je iz 21. godine, sada je oktobar 24....
Aca 14.09.2024.
Dovoljno je voziti se Bulevarom od Kaluđeri...
DARKO 09.09.2024.
Mogli bi i da napravite hotel, obzirom na k...

;