Novi Fehrman Belt tunel koji povezuje Nemačku i Dansku postavlja nove rekorde kao najduži i najdublji kombinovani drumski i železnički tunel na svetu. Kada bude završen, putovanje između Rødbyhavna i Puttgardena trajaće svega deset minuta automobilom i sedam minuta vozom kroz tunel dugačak 18km, što je značajno kraće u poređenju sa sadašnjih četrdeset pet minuta trajektom.
Budući Fehrman Belt tunel (Foto: Femern A/S)
Ovaj poduhvat ne samo da će skratiti vreme putovanja, već će i ojačati veze između Skandinavije i Centralne Evrope, stvoriti ekološki prihvatljiviju saobraćajnu vezu i podstaći železnički saobraćaj. Cena od deset milijardi evra opravdana je brojnim prednostima koje ovaj projekat donosi, a dobila je i odobrenje Evropske komisije kroz Ten-T program.
Tunel će se sastojati od dve železničke pruge i dvosmernog auto-puta, a predviđen je i servisni prolaz. Jens Ole Kaslund, tehnički direktor kompanije Femern A/S, izjavio je da će putovanje vozom iz Kopenhagena do Hamburga, nakon završetka tunela, trajati samo dva i po sata, dok trenutno traje četiri i po sata.
Istorija projekta Fehrman Belt
Ideja o ovom tunelu potiče još iz 2008. godine, ali je prva svečana ceremonija postavljanja temelja održana tek 2020. godine u Danskoj, a zatim i 2021. godine u Nemačkoj. Radovi su započeti u Rødbyhavnu na Lollandu i Puttgardenu na ostrvu Fehrman. U 2021. godini, kompanija je takođe uspostavila nove kanale i pristupne puteve.
Tunel će spojiti Dansku i Nemačku (Foto: YouTube/ FemernAS/Screenshot)
Kompanija Femern A/S je 2022. godine počela sa izgradnjom zgrada na oba ulaza u tunel i planira da započne proizvodnju elemenata tunela. Cilj je da se tehnologija i oprema testiraju i da tunel bude otvoren 2029. godine. Henrik Vincentsen, izvršni direktor kompanije Femern A/S, izrazio je nadu da će prva proizvodna linija biti spremna krajem ove ili početkom sledeće godine.
Održivost i ekološki izazovi
Iako je glavni cilj projekta izgradnja dugotrajnog i održivog tunela, postoje kritičari koji sumnjaju u njegovu održivost. Posebno su zabrinuti ekolozi koji strahuju od mogućeg oštećenja morskog dna i okeana. Međutim, Femern A/S je izrazio uverenje da će efekti na životnu sredinu biti "privremeni". Vincentsen je naglasio da će se kao rezultat projekta stvoriti velike nove prirodne površine, kako na kopnu, tako i u moru.
U svetlu globalnog zagrevanja, održiva gradnja postaje sve važnija. Projekat tunela Fehrman Belt obećava ne samo skraćenje vremena putovanja, već i doprinos očuvanju životne sredine i smanjenju emisije CO2.