U JP „Zavod za izgradnju grada“ otvorene su ponude za gradnju mosta preko Kanala DTD na trasi Bulevara Evrope, pristigle na tender raspisan 14. maja 2014. Od ukupno četiri, finansijski najpovoljniju od 595.094.633 dinara je dostavio konzorcijum koji predvodi preduzeće „Meta Balkan“ d.o.o. iz Beograda.
Ilustracija (Foto: Pixabay.com)
Ta ponuda je za 242.436.175 dinara povoljnija od cene o kojoj se rukovodstvo, koje je na čelu ZIG bilo od 2008. do 2012, dogovorilo s preduzećem „Borovica transport“.
- S njim je, naime, za gradnju mosta tada sklopljen ugovor na 837.530.809 dinara – kažu u ZIG. - Od te cene su znatno povoljnije i preostale tri ponude koje su stigle na tender. „Energoprojekt-niskogradnja“ iz Beograda i „West-Gradnje“ iz Šapca dale su cenu od 656.838.785, konzorcijum koji predvodi „Strabag“ iz Beograda 669.989.681 i firma „Porr Bau GMBH“ iz Beča 759.876.754 dinara.
Stručna komisija ZIG će pregledati u sledećih nekoliko dana sve elemente pristiglih ponuda i menadžmentu predložiti izvođača radova.
- O tome će biti obavešteni i javnost i svi učesnici na tenderu koji, po zakonu, imaju pravo žalbe u roku od osam dana – objašnjavaju u ZIG. - Prema procenama, ceo postupak bi trebalo da bude okončan u naredne tri nedelje, čime će biti stvoreni uslovi da radovi na gradnji mosta konačno počnu.
Osnovni razlog što se to nije dogodilo ranije, navode u ZIG, jeste upravo štetni ugovor bivšeg rukovodstva kompanije sa „Borovica transportom“ koji je u međuvremenu raskinut. Ali, zbog toga i novih tenderskih procedura koje su zahtevale određeno vreme, početak gradnje mosta morao je da bude odlagan.
- Ono što je u ovoj situaciji, ipak, dobro jeste činjenica da će, kao što se vidi iz primera gradnje budućeg mosta preko Kanala DTD na trasi Bulevara Evrope, zahvaljujući regularnim tenderima i odgovornom pristupu biti ostvarene uštede koje se mere stotinama miliona dinara koje Novosađani izdvajaju za uređene svoga grada. Istovremeno, podsećamo i da je na stepen realizacije kapitalnih ulaganja u prošloj godini uticalo i neodgovorno ponašanje „Fonda za kapitalna ulaganja“ AP Vojvodine. Samo zbog toga što ovaj „Fond“ nije ispunio ugovorne obaveze, nisu realizovana ulaganja u gradnju prečistača u Rumenki i kanalizacije u Budisavi i Kovilju, ukupne vrednosti veće od 334 miliona dinara – poručuju iz ZIG.
Uštede
Novi Zakon o javnim nabavkama obezbedio je transparentnost u njihovom sprovođenju, a to je doprinelo većoj konkurenciji i nižim cenama, a samim tim i uštedama od oko 200 miliona dinara. Uštede se odnose na niz investicija u objekte od strateškog značaja za razvoj Novog Sada, kao što su izgradnja javnog osvetljenja i atmosferske kanalizacije na Bulevaru Evrope, izgradnja javnog osvetljenja u Somborskom bulevaru, izgradnja kanalizacije otpadnih voda na teritoriji grada...
Od „Borovice“ samo šteta
Vrednost raskinutih ugovora sa „Borovica transportom“ bila je, kako podsećaju u ZIG, 1,12 milijardi dinara. Oni su predstavljali jedan od glavnih razloga za relativno nizak stepen realizacije kapitalnih investicija u 2013.
- Ovi ugovori činili su čak 31 odsto od ukupno 3.712.517,285 dinara predviđenih za ulaganja u kapitalne objekte u prošloj godini – kažu u ZIG.