Počeli su radovi na izgradnji Evroazijskog tunela, podvodne putne komunikacije ispod moreuza Bosfor. Ceremoniji bušenja prvih nekoliko metara podvodnog tunela prisustvovao je i turski premijer Recep Tayyip Erdogan. Izgradnjom ovog tunela, putovanje između istanbulskih naselja Kazličešme i Goztepe će biti skraćeno sa 100 na samo 15 minuta vožnje.
- Četiri ovakva tunela se nalaze u Njujorku i omogućavaju saobraćanje lakim vozilima, pod vodom; jedan je u Kuala Lumpuru u Maleziji, a sličan tunel postoji u Francuskoj. Mi sada dovodimo najmoderniji i najrazvijeniji podvodni tunel u Istanbul – kazao je premijer.
„Izvršenjem ovog projekta, kojim će biti omogućeno saobraćanje vozila ispod Bosforskog moreuza, značajno će se podići i ugled Turske na globalnim platformama“, izjavio je Erdogan. Evroazijski tunel će biti i četvrta spona između dva kopna u Istanbulu, pored mostova Bogazici i Fatih Sultan Mehmet i podvodne željezničke komunikacije Marmaray.
- Nadam se da će patnja poznata kao gužva na mostu postati stvar prošlosti – kazao je premijer.
U probijanju tunela će biti korištena specijalna bušilica TBM (Tunnel boring machine) Herrenknecht Mixshield tipa. Proizvela ju je nemačka kompanije Herrenknecht, isključivo za potrebe ovog projekta, na zahtjev tursko-južnokorejskog konzorcijuma Yapı Merkezi İnşaat ve Sanayi A.Ş. i SK Engineering & Construction Co. Ltd.
Yildirim Bayeizd je mašinski gigant promera 13,6 metara, dužine 120 metara, a iskopavaće 8 do 10 metara tunela dnevno. Radiće na dubini od 106 metara ispod Bosfora, a njenim radom biće premoštena dužina od 3,5 kilometra, između stanice Haydarpaša i distrikta Cankurtaran.
- Ovaj projekat je trenutno jedan od najizazovnijih zahvata u izgradnji tunela u celom svetu – smatra Georg Schleer, projekt menadžer u kompaniji Herrenknecht.
Po završetku radova, tunelom promera 12 metara, dužine 5,4 kilometra, na dva sprata će u dve trake, u oba smera, prolaziti oko 120 hiljada vozila. Putovanje će biti dozvoljeno isključivo manjim putničkim automobilima i minibusima.
Radovi na projektu čija se ukupna vrednost procenjuje na preko 1,245 milijardi dolara biće završeni naredne godine. Tunelom će u narednih 26 godina upravljati konzorcij Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım A.Ş. (ATAŞ), nakon čega će biti predat u nadležnost „Generalne direkcije za infrastukturna ulaganja“ (AYGM) koja deluje pri Ministarstvu saobraćaja, pomorstva i komunikacija Republike Turske.