Odluka gradonačelnika Brčko distrikta BiH Ante Domića da kontrolu izvedenih radova na nekoliko asfaltiranih puteva i objekata mesne zajednice provede jedna ovlašćena revizorska kuća, nakon utvrđenih nepravilnosti, pokazala se kao veoma opravdana.
Prilikom kontrole utvrđeno je da je za realizovanje tih 14 projekata potrošeno 1,7 miliona maraka, a da je u tom iznosu sporno čak 400.000 maraka. Simptomatično je da je realizacija projekata počinjala i pre pribavljanja potrebnih dozvola, a bilo je i slučajeva kada se radilo bez projektne dokumentacije.
Tragajući za podacima o kojim putnim pravcima je reč, nezvanično smo saznali da se radi o šest puteva koji su urađeni u južnom delu Distrikta, te tri gradske ulice, dva objekta za potrebe mesnih zajednica i jedan putni pravac u istočnom delu Brčko distrikta. Među „spornim“ projektima nalazi se i sanacija šteta od poplava.
Na prvi pogled je uočljivo da su radove na putnim pravcima najčešće izvodile firme čije je sedište izvan Brčkog. Tako su radove na tim tenderima dobila preduzeća iz Gračanice, Sapne, Čelića, Donjeg Žabara i Teočaka, a samo je jedna firma sa sedištem u Brčkom.
Nije ni čudo što se brčanska građevinska preduzeća nisu mogla razvijati kad su poslovi, kao u ovom slučaju, dodeljivani preduzećima iz drugih lokalnih zajednica. Tako se odlivao novac iz distrikta i posredno umanjivala potrošnja, zbog čega je Brčkom došao u pitanje procenat izdvajanja po osnovu PDV-a.
Inače, prilikom predstavljanja nalaza nezavisne revizorske kuće, gradonačelnik Domić je u obraćanju novinarima izrazio očekivanje da će ovi, ali i brojni drugi nalazi čije se obelodanjivanje očekuje uskoro, biti predmet interesovanja nadležnih pravosudnih organa.
Šef Odeljenja za javne poslove Svetlana Čivčić ukazala je na problem nedostatka stručnih radnika koji bi vršili nadzor nad radovima. Po njenim rečima, u budžetu distrikta, u poslednje tri godine, četiri osobe zaposlene u Pododeljenju za puteve treba da izvrše nadzor nad 880 projekata za koje je u tim budžetima obezbeđeno 26 miliona maraka.
- Nadzor nad tim radovima je praktično nemoguć. Pritisak da se troši takozvani kapitalni budžet je veliki, jer je uglavnom reč o putnim pravcima koji su u budžet uvršteni kroz poslaničke amandmane. To, međutim, ne opravdava nezakonito ponašanje, jer je zakon jasno rekao da su za svaki projekat najodgovorniji izvođači radova – rekla je Čivčić.