Nova saznanja o tragediji na železničkoj stanici u Novom Sadu otkrivaju alarmantne propuste u projektovanju i nadzoru. Prema izveštaju Fakulteta tehničkih nauka (FTN) iz Novog Sada, nedostatak adekvatne dokumentacije i zanemarivanje ključnih upozorenja doveli su do urušavanja nadstrešnice, u kojem je stradalo 15 osoba, dok su još dve teško povređene.
Železnička stanica Novi Sad (Foto: Infrastruktura železnice Srbije)
Insajder je, analizirajući nalaze veštačenja, ukazao na ozbiljne nepravilnosti u svakom koraku procesa i naveo da se na skoro svakoj od 174 strane navodi neki propust svih u lancu odgovornih.
Izveštaj FTN-a naglašava da je arhivski projekat iz 1964. godine, za koji su svi projektanti tvrdili da nije pronađen, bio od suštinske važnosti za planiranje rekonstrukcije. Umesto toga, odgovorni su se oslonili na površne procene. Čak ni vizuelni pregled, koji je sproveden pre radova, nije bio dovoljan niti adekvatno iskorišćen - veći deo problema bio je očigledan, ali ignorisan.
Insajder navodi da je iz izveštaja jasno da su veštaci Departmana za građevinarstvo i geodeziju analize vršili i na osnovu origalnog projekta.
Kritični propusti u vezi s korozijom i statikom
Veštaci su utvrdili da su čelične zatege, ključne za stabilnost nadstrešnice, bile korodirane do te mere da su izgubile 40% nosivosti. Ovaj problem, prema izveštaju, morao je biti evidentan prilikom rekonstrukcije, ali u građevinskim dnevnicima nema zapisa o tome.
Kako se navodi, još prilikom izgradnje 1964. godine došlo je do opterećenja većeg od projektovanog, ali to nije ugrozilo stabilnost objekta.
Prilikom rekonstrukcije dodatno je opterećen objekat jer nisu skinuti postojeći delovi betona i drugih materijala, u skladu sa projektom, već su zarad maskiranja dodati novi.
Takođe, novo opterećenje nastalo je postavljanjem stakleno-aluminijumske konstrukcije kojom je zatvoren prazni prostor na nadstrešnici, navodi Insajder.
Prilikom analize dokumentacije otkriveno je da su proračuni izvođeni paušalno, bez uzimanja u obzir stvarnog stanja objekta. Saobraćajni institut CIP, odgovoran za projektovanje, naknadno je uradio proračun dodatnog opterećenja nadstrešnice, pod nazivom interni proračun.
U izveštaju veštaka se naglašava da je CIP predao ovaj dokument nakon pada nadstrešnice, odnosno po završetku čitavog procesa projektovanja rekonstrukcije.
Insajder prenosi da je u prvom idejnom projektu i projektu arhitekture navedeno da je objekat u konstruktivnom smislu u dobrom stanju i da se vizuelnim posmatranjem ne uočavaju oštećenja koja bi uticala na stabilnost objekta.
Zaključak veštaka je da kasnije ovo niko nije proveravao, nego je prepisivano i potvrđivano prilikom nadzora. Projektant nije imao originalni projekat i veštaci navode da su tim pre morale biti izmerene stvarne dimenzije objekta, te da je osnova greška zapravo nepoznavanje geometrije objekta.
Pitanje odgovornosti u izvođenju radova
U izveštaju se navodi da je, pored projektanata, izvođač radova bio dužan da uoči sve probleme. Glavni izvođači su dve kineske firme koje su angažovale domaću firmu Starting kao podizvođača, a Starting je zatim angažovao svoje pod-podizvođače - firme BOB d.o.o. i DEKO-TIM d.o.o.
Veštaci su naveli da iz postojeće dokumentacije nije moguće utvrditi ko je obavljao pojedine radove i da nije postojala jasna odgovornost za nadzor.
Utvrđeno je da je stanica otvorena na osnovu internog prijema, što nije dovoljan zakonski ni bezbednosni osnov.
Zaključak veštaka je da je tragedija mogla biti izbegnuta.
Insajder ističe da je na osnovu nalaza veštaka jasno da naredbom za sprovođenje istrage, na osnovu koje su usledila hapšenja, nisu obuhvaćeni svi odgovorni jer naredba tuzilaštva ne obuhvata nijednu firmu koja je radila na rekonstrukciji objekta.