Beogradski metro se suočava sa novim pomeranjem rokova. Prema poslednjim informacijama, završetak prve linije sada se očekuje najranije krajem 2030. godine, umesto prethodno najavljene 2028.
Ilustracija (Foto: Pixabay)
Izgradnja prve faze metroa, koja uključuje trasu od Železnika do Pančevačkog mosta, trebalo bi da otpočne naredne godine. Kako navode iz JKP "Beogradski metro i voz", u drugom kvartalu 2025. godine počinje priprema terena, uključujući izmeštanje podzemnih instalacija i raščišćavanje prostora, prenosi Nova Ekonomija.
Radovi na stanicama metroa planirani su za kraj iste godine, nakon što se potpišu ugovori sa izvođačima - kineskom kompanijom Power China i francuskom kompanijom Alstom.
Finansiranje ključnih aktivnosti obezbeđeno je kreditom Dojče banke u vrednosti od 178,38 miliona evra, koji će prvenstveno biti iskorišćen za početak radova na depou Makiš iz koga će se upravljati metroom.
Trenutni radovi
Do sada je završeno nasipanje terena na Makiškom polju i nasuta je površina za budući Depo Makiš, Park&Ride i Terminus javnog gradskog prevoza u blizini početne stanice u Železniku.
Kako Nova Ekonomija navodi, depo će imati sedam objekata, uključujući kontrolni centar, hale za održavanje i garažu za vozove, kao i protivpožarnu stanicu.
Eksproprijacija
Prošle godine je započeto rešavanje imovinsko-pravnih odnosa vezanih za Akcioni plan raseljavanja koji reguliše postupak određivanja naknade po pravnosnažnim rešenjima o eksproprijaciji zemljišta koje se nalazi na budućoj trasi metroa.
Smanjenje budžeta
Kako Nova Ekonomija izveštava, budžet za metro je značajno smanjen. Planirane investicije za 2025. iznose 6,5 milijardi dinara, odnosno oko 55,5 miliona evra, što je za 7,4 milijarde dinara manje nego u 2024.
Prema revidiranoj fiskalnoj strategiji, za metro je u 2025. i 2026. godini predviđeno čak 11 puta manje novca nego što je prvobitno planirano. Umesto najavljene 141 milijarde dinara, sada će za izgradnju metroa tokom ove dve godine biti izdvojeno ukupno 13 milijardi dinara.
U 2023. godini takođe je smanjen budžet za metro, podseća Nova Ekonomija. Tada je sa planiranih 30 milijardi rebalansom budžeta izdvajanje za metro smanjeno na 4 milijarde dinara.