Lepo vreme, koje već duže podseća na pravo proleće, izmenilo je režim zimskog održavanja puteva i zamenilo ga redovnim. Putari kažu da su, za svaki slučaj, u nultom stepenu pripravnosti i dežurstva su na minimalnom broju radnika i mašina.
Radnici su počeli redovno održavanje saobraćajnica, sređuju se kolovozi i krpe udarne rupe, čiste kanali, popravljaju ograde, orezuje grmlje... Samo preduzeće "Vojvodinaput-Bačka put" održava više od 800 kilometara puteva u Pokrajini, a direktor Dragan Jakovljević kaže da su radovi počeli još u februaru.
Za zimsko i letnje održavanje za ovu godinu namenjeno je ukupno oko 15 milijardi dinara, što, nažalost, nije dovoljno da putari ispune sve obaveze. Saobraćajnice su u lošem stanju, s obzirom na višegodišnje permanentno neodgovarajuće ulaganje u održavanje puteva. Da bi se podigao kvalitet mreže državnih puteva prvog i drugog reda, putari već dugo upozoravaju na to da je godišnje neophodno oko 30 milijardi dinara. U JP "Putevi Srbije" kažu da se te pare mogu obezebditi jedino ako se ustanovi stabilan izvor finansiranja, a to je procenat od maloprodajne cene tečnih goriva, što je praksa u svim zemljama zapadne Evrope i sveta.
Putari ukazuju na problem investicionog održavanja puteva, koji se ne realizuje u sklopu redovnog, već podleže posebnom režimu i poslovi se dobijaju na tenderu. Za svaki projekat raspisuje se poseban tender, uslovi su veoma strogi jer se određuju po evropskim kriterijumima zato što se većim delom posao finansira iz evropskih kredita, a to znači da domaće firme već u startu gube trku. Niti mogu obezbediti reference, niti traženi godišnji obrt novca.
Za sada je na poslovima redovnog održavanja angažovana domaća operativa, radi se onoliko koliko ima novca, što je nedovoljno i za kvalitet i bezebdnost puteva, i za opstanak firmi. Najavljeno raspisivanje međunarodnog tendera za izbor putarskih preduzeća koja će biti angažovana na održavanju puteva za sada je odloženo, bar dok se ne utvrde sigurni i stalni izvori finansiranja.
Dokle večiti podizvođači?
U putarskim firmama koje su zainteresovane za poslove investicionog održavanja puteva kažu da, i kada bi se udružili u konzorcijum, mogu se javiti tek na jedan konkurs, a za svaku deonicu koja će se rehabilitovati raspisuje se poseban tender. Putari se plaše da kod takvih pravila od ozbiljnijeg posla neće biti ništa jer ne mogu istovremeno da se jave na više poziva, a večitim statusom podizvođača nisu zadovoljni.