Autentičnost ambijentalne celine na Kosančićevom vencu narušena je nedavno neadekvatnom popravkom oštećene kaldrme. Po ulegnućima na ulici putari su na više mesta rasuli rizlu. Oštećenja su, kažu, privremeno sanirana, a rekonstrukcija tek predstoji.
U "Beograd putu" objašnjavaju da su njihove ekipe popravile ulegnuća na kolovozu u Ulici Kosančićev venac jer su oštećenja ugrožavala bezbednost vozila i učesnika u saobraćaju. Popravka je obavljena u skladu sa nalogom i uz nadzor nadležnih iz Direkcije za puteve grada. U ovom preduzeću dodaju da je popravka privremenog karaktera.
- Rupe i ulegnuća na kolovozu su, radi bezbednosti učesnika u saobraćaju, popunjena rizlom – kažu u "Beograd putu". - Za dalju popravku kaldrmisanog kolovoznog zastora, koji se nalazi u ovoj beogradskoj ulici radi očuvanja nekadašnje ambijentalne autentičnosti ulice, trenutno nema adekvatnog materijala. A o daljim planovima u vezi s popravkom ili sanacijom ove ulice, odlučuje "Direkcija za puteve grada".
Osim Kosančićevog venca, u planu je i popravka kolovoza u Skadarskoj ulici i u Zemunu, u Njegoševoj, a projektna dokumentacija urađena je po uslovima "Zavoda za zaštitu spomenika kulture". Inače, "Beograd put" održava ulice isključivo po godišnjem programu "Direkcije" i popravka se obavlja na osnovu zahteva investitora.
- Kada je u pitanju popravka namernih kvarova i manjih oštećenja, najčešće se popravi podloga, vrati se kaldrma koja se zasipa peskom ili suvim betonom, što se pokazalo kao adekvatnije rešenje zbog duže izdržljivosti – objašnjavaju putari i dodaju da je popravka kaldrmisanih ulica komplikovanija i napornija. - Nabavka adekvatnog materijala za zastor je teža, popravka se radi u celini ručno, a neophodno je i iskustvo radnika na ovim poslovima. Takođe, popravka je daleko sporija od sređivanja ulica sa asfaltnim zastorom.
Ulice od kaldrme popravljaju se relativno retko, kažu u ovom preduzeću. Oštećenja se najčešće javljaju zbog kvarova nastalih usled popravki na podzemnoj komunalnoj infrastrukturi ili ispiranjem podloge posle obilnih padavina.
Francuska i Cara Dušana
Detaljan plan o kaldrmisanju Beograda donet je još 1911. a prve su na meti bile centralne gradske ulice – Francuska i Cara Dušana. Početkom 20. veka skoro 80 odsto ulica u Beogradu bilo je prekriveno kaldrmom. U periodu između dva svetska rata, kaldrma je zamenjena granitnom kockom.
I skupa i nepraktična
Nepraktična i skupa za održavanje, kaldrma se danas zadržala tek na oko 8.235 kvadrata, u prostornim kulturno-istorijskim celinama kao što su Skadarlija, Kosančićev venac, u pojedinim ulicama u Zemunu, na Banovom brdu...
Rupe posle "generalke"
Pre oko godinu dana majstori kaldrmaši su kompletno odradili i Ulicu Žarka Pucara na Banovom brdu, potez od dobrih par stotina metara. Međutim, prošlo je samo nekoliko meseci, a na pojedinim mestima već su se pojavile – rupe. Naravno, i u ovom slučaju su posute rizlom i zemljom.