Domaće građevinske firme zainteresovane su da nastave gradnju deonica na istočnom kraku Koridora 10, na kojima je radila "Alpina" dok nije bankrotirala, ali sudeći po "preporukama" međunarodnih kreditora – to im neće biti omogućeno. Međunarodni kreditori ne dozvoljavaju da se tender završi direktnom pogodbom. To bi bilo moguće samo u slučaju da Vlada Srbije preuzme finansiranje – rekao je Dmitar Đurović, direktor "Koridora Srbije".
Time je, bar za sada, stavljena tačka na sudbinu deonica na kojima je austrijska "Alpina" bila izvođač, a naše građevinske firme zapravo radile kao podizvođači. Našim neimarima u ovom slučaju ne može da pomogne ni svetska praksa po kojoj se u slučaju sprečenosti prvorangiranog izvođača bez novog nadmetanja posao daje sledećem takmacu.
Milutin Mrkonjić, ministar saobraćaja je prvi, odmah pošto je "Alpina" proglasila stečaj, pomenuo mogućnost da domaće firme bez tendera nastave gradnju auto-puta od Pirota do Dimitrovgrada i na obilaznici oko tog grada. Spekulisalo se čak da je moguće da domaći podizvođači koje je angažovala "Alpina" preuzmu poslove.
Ali, ne lezi vraže. Drugoplasirana firma na tom tenderu bila je slovenački "SCT" koja je takođe otišla u stečaj. Tek na trećem mestu bio je naš koga su činili "Planum", "Putevi Užice" i "PZP Beograd". Međutim stav finansijera – "Svetske banke" i "Evropske banke za obnovu i razvoj", i preporuka u ovoj situaciji jeste da se raspiše novi tender. "Koridori Srbije", kao investitor, prihvatili su takav stav.
Pozivanje drugoplasiranog, odnosno trećeplasiranog izvođača prema mišljenju Đurovića nije moguće, jer je od raspisivanja tendera prošlo dosta vremena. Osim toga istekao je i ugovor za taj posao, jer je izvođač bio obavezan da u martu prošle godine završi radove.
Ratomir Todorović, direktor "Planuma" podseća da je svuda u svetu praksa da se prvi sledeći sa liste pozove da preuzme posao ako se desi ovo što se desilo sa "Alpinom".
- U Francuskoj i Engleskoj je to zakonom određeno. Kod nas nije, ali smo tu praksu primenjivali. Kada je nedavno otišao u stečaj slovenački "SCT" , koji je dobio posao izgradnje pristupnih saobraćajnica kod mosta na Adi, posao je ustupljen drugoplasiranom "Poru". Slično je bilo i oko koncesije Horgoš-Požega. Na tenderu su pobedili španska firma "FCC" i austrijska "Alpina". U međuvremenu "FCC" je istupio iz konzorcijuma, a "Alpina", budući da nije mogla da obezbedi garanciju, pozvala je drugoplasirani "Por" – kaže Todorović.
Raspisivanje novog tendera prema njegovim rečima znači da će gradilišta biti otvorena tek od druge polovine sledeće godine. Do tada je ceo posao mogao da bude završen. No bez obzira na to oni će konkurisati na tenderu, koji bi trebalo da bude raspisan za oko mesec dana.
I "Putevi Užice", će to isto učiniti, a od uslova tendera zavisi da li će konkurisati samostalno ili opet u konzorcijumu.
- Nažalost obistinile su se naše tvrdnje da "Alpina" neće moći da za 59,3 miliona evra izgradi ove deonice. Očigledno je bilo da su to bile nerealne cene ako se uzme u obzir da je predračunska vrednost radova bila dvostruko veća. Cena domaćeg konzorcijuma bila oko 20 odsto viša. Na isti način su i ostale strane firme dobile poslove na južnom i istočnom kraku Koridora 10. Naše ponude su bile 20 do 30 odsto više, jer su zasnovane na realnim procenama – kaže Bojović i dodaje da su oni godinama upozoravali da će damping cene stranih izvođača skupo koštati Srbiju, a da koridor neće biti završen.
Goran Rodić, građevinski stručnjak, smatra da je najbolje napraviti presek stanja, uraditi premer, predračun i raspisati novi tender.
- Uslovi treba da budu takvi da pobedi onaj ko da najbolju garanciju, reference i najbolji nadzor. Uveren sam da će domaće firme pobediti. Auto-putevi treba da prestanu da budu poligon za marketinšku i političku promociju. Ta lakrdija mora da prestane. Toliko para smo potrošili da smo celu Srbiju do sada mogli da "opašemo" auto-putevima – kaže Rodić.
Propašću "Alpine" ostala su nenamirene njene obaveze prema podizvođačima u iznosu od 420 miliona dinara. Upućeni kažu da one firme koje su imale ugovore sa "Alpinom d.o.o" iz Beograda mogu da se oproste od svojih potraživanja, jer nemaju iz čega da se naplate. Možda će bolje proći oni koji su imali ugovore sa "Alpinom Bau" iz Beča, jer mogu da računaju na namirenje iz stečajne mase, mada je pitanje u kom će to procentu biti, budući da su dugovanja "Alpine" dostigla četiri milijarde evra.