INFONET-468X60-BANNER

BLANKO-970X250-BANNER

Putevima Srbije nedostaju dve milijarde dinara

21.08.2013. | Danas

Javnom preduzeću Putevi Srbije u ovom trenutku nedostaju oko dve milijarde dinara kako bi mogli da održavaju, osiguraju minimalnu bezbednost i pripreme puteve prvog i drugog reda za zimsku sezonu, tvrde u Udruženju poslodavaca "Putar". Generalni sekretar te asocijacije, Dragan Vujnović, kaže da je problem nastao sredinom 2011, kada je ukinuta odluka da se deo akcize na gorivo usmerava u održavanje puteva.

- Više od polovine u ceni goriva su akcize, u dizelu 42, a na benzinu 50 dinara po litru i taj novac ide u državnu kasu. Do polovine 2011, kada je taj način finansiranja putne privrede ukinut, 30 odsto od naplaćene akcize bilo je usmereno Putevima Srbije za održavanje. Ta stopa nije uvek bila ista, na primer 1992. je iznosila 36 odsto, 2006. između 10 i 15 procenata. Umesto tog "sigurnog dinara" prešlo se na subvencije, ali su i one u ovoj godini smanjene sa 13 na devet milijardi dinara, što je putarska preduzeća dovelo u predkolapsno stanje – kaže Vujnović i dodaje da su najveća preduzeća iz te grane, poput Puteva Užice, Srem puta, firmi iz Valjeva i Požege, već u blokadi a računi su prohodni jedino preduzećima iz sistema Štrabaga.

On podseća da su i poslodavci i sindikati još u martu zatražili od Vlade da uđe u rešavanje tog problema i tada je formiran savet u čiji sastav su ušli predstavnici ministarstava saobraćaja, finansija, Uprave za javni dug kao i predstavnici JP Puteva Srbije i putarskih firmi. Cilj osnivanja tog vladinog tela bio je da utvrdi ukupan iznos dugovanja države putarskim firmama, da predloži način regulisanja duga do kraja ove godine i, što je za tu granu najvažnije, kako da se trajno obezbedi novac za održavanje i izgradnju saobraćajnica.

- Savet se u početku sastajao vrlo često, i jedan od značajnih efekata bio je da ukupan dug Puteva Srbije prema građevincima pređe na državu. Reč je o oko 1,8 milijardi dinara od kojih je jedna trećina već uplaćena u junu, a druge dve rate očekujemo u septembru i novembru. Međutim, problem su sredstva koja nedostaju za tekuće radove što za putare znači nove poslove. Za održavanje do kraja ove godine bi trebalo da se obezbedi čak sedam milijardi dinara, ali bi minimalna bezbednost na srpskim putevima mogla da se postigne i sa dve milijarde. Tog novca, međutim, nema – objašnjava Vujnović.

On ističe da je savet predlagao da se i na cenu goriva doda 1,5 dinara i da se to usmeri Putevima Srbije, ali je to ocenjeno kao parafiskalni namet i odbačeno. Predloženo je i da se PDV obračunava na sadašnju cenu putarine a ne da se iz nje izdvaja, jer je i to izvor koji Putevi Srbije koriste za održavanje, ali ni to nije prihvaćeno.

- Problemi tek predstoje, jer su zbog rekonstrukcije vlade zaustavljene sve aktivnosti, od 25. jula nije održana ni jedna sednica saveta na kome su se koliko-toliko pomerale stvari i sve je manje vremena da se putari i saobraćajnice pripreme za zimsku sezonu – kaže Vujnović.

 

Komentari: 0

Vezane kategorije


VESTI /iz kategorije/


ISTAKNUTE FIRME /iz kategorije/


Anketa

Koja vrsta pokrivke se nalazi na krovu vašeg objekta?
DARKO 15.04.2024.
Nadam se da će ulazak u tunel biti kroz par...
Nemanja 31.03.2024.
A coskovi kako se zidaju?
Miodrag 30.03.2024.
Kuću sam počeo da gradim na porodicnom iman...
Milan 30.03.2024.
Kad završe Ameri ovaj hotel nebi bilo loše ...
Dr 20.03.2024.
Najveća prednost betonskog crepa u odnosu n...

;