Kompanija Inobačka d.o.o. je izvođač radova na izgradnji četiri javne garaže u Novom Sadu - tri podzemne na lokacijama Modena, Banovina i Trg republike i jedna nadzemna u Šafarikovoj ulici.
Garaža Modena (Foto: Inobačka)
Izgradnja podzemnih garaža Modena i Banovina privode se kraju i biće u funkciji u prvoj polovini ove godine.
Podzemna garaža Modena
Radovi na javnoj garaži u Ulici Modena započeti su u junu 2022.godine, a u funkciji će za građane biti u prvoj polovini 2024.godine. Površina ove podzemne garaže je 9.575m2, dok će izgradnjom garaže biti obezbeđeno 267 parking mesta na tri podzemne etaže.
Na prvom nivou biće 88 parking mesta, na drugom 87, dok će na trećem u upotrebi biti 92 parking mesta. Od ukupnog broja parking mesta 14 su za osobe sa ivaliditetom i 8 za električna vozila.
Radovi na unutrašnjim instalacijama objekta biće kompletirani tokom januara, nakon čega slede završni radovi - bojenje zidova i plafona.
Podzemna garaža Banovina
Radovi na izgradnji javne garaže Banovina započeti su u junu 2022.godine, a površina garaže iznosi 6.280m2. Ova garaža ima dve etaže sa 167 parking mesta. Na prvom nivou obezbeđeno je 79, a na drugom niovu 88 parking mesta. Osobama sa invaliditetom namenjeno je 9 parking mesta, a 8 za električna vozila.
Garaža Banovina (Foto: Inobačka)
Specifičnost radova
Podzemne garaže Modena i Banovina vrlo su specifične zbog čega su i predmet jednog naučno-istraživačkog rada iz oblasti geotehnike. Budući da je Novi Sad vrlo specifična sredina za gradnju, jer ima izuzetno visok nivo podzemnih voda, projekti garaža Modena i Banovina bila su vrlo izazovni za iskop temeljnih jama i zaštitu iskopa.
Celom poslu prethodili su detaljno urađeni geotehnički i elaborat spuštanja nivoa podzemnih voda, koji su dali smernice za izvođenje temeljne jame. Svi građevinski radovi bili su specifični. Zaštita temeljne jame na podzemnoj garaži Banovina izvršena je takozvanom zavesom od šipova, a dubina temeljne jame išla je do 11 metara.
Još kompleksniji radovi izvedeni su na podzemnoj garaži Modena, koja je projektovana na tri nivoa. Radovima na iskopu prethodilo je izmeštanje postojećih instalacija i infrastrukture, gde je najzahtevnije bilo izmeštanje magistralnog toplovoda i njegova priprema za grejnu sezonu. Potpora iskopa temeljne jame rađena je armirano-betonskim dijafragmama dužine oko 30 metara, a dubina je rekordna u Novom Sadu i iznosi oko 17 metara.
Zaštita od požara
U garaži je predviđen sistem za automatsko gašenje požara - sprinkler sistem, koji spada među najefikasnije instalacije za gašenje požara.
Pored gašenja, pri aktiviranju sprinkler instalacija istovremeno vrši i dojavu požara davanjem alarmnog signala, pošto su u sprinkler ventili snabdeveni presostatom čiji impulsi se prosleđuju do odgovarajućeg mesta (centrale za dojavu požara).
Garaža će biti štićena potrebnim brojem unutrašnjih i spoljašnjih hidranata. U garaži su predviđeni sistemi za dojavu požara, detekciju CO2, sistemi odimljavanja i gašenja požara.
Koncesija na 40 godina
Preduzeće "Javne garaže" je finansijer celokupnog koncesionog posla za četiri javne garaže, a osnivači tog preduzeća su "Best in Parking" i "Inobačka".
Grad Novi Sad je vlasnik parcele koja se koncesijom daje na korišćenje na 40 godina. Zauzvrat, preduzeće "Javne garaže" plaća koncesionu naknadu Gradu. Samim tim Grad Novi Sad ne izdvaja sredstva iz budžeta grada za finansiranje gradnje ni jedne od četiiri javne garaže, koje će nakon isteka perioda koncesije preći u vlasništvo Grada Novog Sada.