Izgradnja železničke pruge Beograd-Budimpešta, koja je započeta pre nekoliko godina, suočava se sa značajnim preprekama. Glavni problemi su nedostatak finansijskih sredstava i nemogućnost kineskih izvođača radova da postave sigurnosne uređaje i ETCS sistem upravljanja vozom u skladu sa evropskim standardima.
Ilustracija (Foto: Pixabay)
Mađarski medij Telex izvestio je da kineski izvođači, koji su zaduženi za izgradnju sistema osiguranja i kontrole vozova, nisu u mogućnosti da to urade prema evropskim standardima. Iako Kina koristi sličan sistem kontrole vozova kao ETCS, njihov sistem je mnogo jednostavniji. U Kini, na primer, ne postoji potreba za interoperabilnošću sa susednim zemljama jer one takođe koriste kineske standarde. Takođe, kineski železnički sistem je standardizovan, dok je u Evropi svaka železnička stanica jedinstvena, što zahteva posebno dizajniranu opremu.
Drugi izazov je finansijske prirode. Ugovor o renoviranju i izgradnji pruge potpisan je 2019. godine sa ukupnim budžetom od 750 milijardi forinti. Međutim, inflacija i rast cena materijala doveli su do finansijskih poteškoća. Ako se odluči da se angažuje nova kompanija za izgradnju sistema kontrole i osiguranja vozova, to bi moglo dodatno povećati troškove.
U svetlu ovih problema, postoji nekoliko mogućih rešenja. Jedno od njih je da se ne gradi sistem kontrole vozova prema standardima EU, što bi značilo da vozovi mogu da idu do 100km/h, umesto planiranih 160km/h. Druga opcija je angažovanje nove kompanije za izgradnju sigurnosne opreme i sistema upravljanja vozom, ali to bi odložilo završetak projekta za nekoliko godina.
Telex navodi da su kineski izvođači prekinuli rad na projektu i obustavili finansiranje. Ovo je izazvalo napetost između kineskih i mađarskih strana, što je dovelo do potrebe za diplomatskim intervencijama. Premijer Viktor Orban planira da poseti Kinu kako bi lično rešio ovaj problem.
Projekat izgradnje železničke pruge Beograd-Budimpešta započet je 2014. godine, a njegov cilj je da se omogući brza i efikasna transportna ruta za kinesku robu iz luke Pirej u Grčkoj do Zapadne Evrope preko Mađarske.
Izazovi sa kojima se suočava projekat izgradnje pruge zahtevaju hitno rešenje kako bi se osiguralo njegovo uspešno završavanje.