Sve je izvesnija izgradnja novog mosta preko Save na mestu Starog savskog mosta. JP Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda raspisala je tender za FIDIK inženjera i nadzor nad izvođenjem radova na izgradnji novog mosta, a vrednost nabavke procenjena je na 179 miliona dinara, bez PDV-a.
Stari savski most (Foto: Pixabay)
U projektnom zadatku koji je deo tenderske dokumentacije navodi se da su 4. marta 2021. godine Ministarstvo građevine i Direkcija za izgradnju Beograda sa kineskom kompanijom PowerChina, kao izvođačem, zaključili Sporazum o saradnji u vezi sa realizacijom i finansiranjem istražnih i projektantskih radova, piše portal eKapija.
Sporazumom je predviđeno da kineska kompanija, kao izvođač, preuzme obavezu predfinansiranja istražnih i projektantskih radova za potrebe izrade projekta za građevinsku dozvolu (PGD) i projekta za izvođenje (PZI) novog mosta, dok je obaveza Direkcije da obezbezbedi FIDIK inženjera i nadzor nad izvođenjem radova.
Osim PGD novog mosta preko Save, projekat za građevinsku dozvolu uključuje i PGD pristupnih saobraćajnica na Novom Beogradu i Savskom vencu, kao i PGD za rušenje postojećeg mosta.
Navodi se da će obaveze FIDIK inženjera obuhvatati sveobuhvatnu koordinaciju projekta, procenu troškova, inspekciju kvaliteta radova. Takođe, obaveza budućeg nadzornika biće i da proverava i odobrava projekat za građevinsku dozvolu, projekat za izvođenje radova, kao i druge projekte, elaborate i studije koij su potrebni za izvođenje radova.
Karakteristike novog mosta
Statički sistem novog mosta podrazumevaće dvostruki čelični luk, a čelična konstrukcija će se oslanjati na šest armirano-betonskih stubova, od toga dva u reci, navedeno je u projektu. Predviđena visina rečnih stubova je 23m i 15m. Na bazi postojećih istražnih radova, planirana je primena dubokog fundiranja.
Most će imati dve kolovozne trake od 6,5m, tramvajski koridor u sredini, širine 8m i trotoare sa obe strane od 3,3m, koji uključuju i biciklističke staze.
Predviđena su i dva lifta za prevoz putnika, a izabaran je tip lifta bez mašinske prostorije, nosivosti 1.000 kg, odnosno 13 osoba, navodi eKapija.
Na beogradskoj strani prostor ispod novog mosta je direktno povezan sa Sava Promenadom, pa je u planu da i on bude formiran kao deo te celine. Sa druge, novobeogradske strane, prostor ispod mosta deo je starog savskog šetališta, kome, kako se u projektu navodi, tek sledi novo uređenje.
Ugovoreno vreme završetka radova je tri godine od datuma početka radova, dok je garantni rok dve godine.
Početak pružanja usluge FIDIK inženjera i nadzora počinje od trenutka kada izvođač završi projekat za građevinsku dozvolu (PGD) za rušenje Starog savskog mosta i PGD za novi most preko reke Save i PGD pristupnih saobraćajnica i odobri je tehnička kontrola.
Rok za podnošenje ponuda ili prijava je 7. jun 2023. godine.
Podsetimo, Saobraćajni institut CIP izradio je idejni projekat novog mosta.
- Konkurs je bio 2017. i mi smo tada dobili nagradu. Posle konkursa je urađena sledeća faza projekta, a to je idejni projekat, koji je prema ugovoru 30. juna 2019. predat Republičkoj revizionoj komisiji. Kada Komisija odobri idejni projekat kreće se u izradu glavnog projekta, odnosno projekta za građevinsku dozvolu i izvođenje radova. Plan je da izvođač bude izabran krajem ove godine, odnosno da početkom sledeće izradi projekat i počne gradnju, rekao je ranije Dejan Srejić, vodeći projektant u CIP-u i jedan od autora idejnog rešenja novog mosta na Savi.
Šta će biti sa Starim savskim mostom?
Do sada je razmatrano više mogućnosti za Stari savski most - od toga da se most seli u park na Ušću, preko konzerviranja mosta u nekoliko delova, pa do pominjanja Palilule kao novog odredišta.
U februaru je gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić najavio da bi demontaža Starog savskog mosta trebalo da počne u junu, podseća eKapija.
Početkom godine počelo je rušenje velike hale nekadašnjeg giganta, auto-servisa Rade Končar na Novom Beogradu, kako bi se u budućnosti na tom mestu našla saobraćajnica i kružni tok koji će spojiti novi Savski most sa ovom opštinom.