Nekadašnja železnička pruga Petrovaradin-Beočin trebalo bi da bude transformisana u zelenu stazu. Pokrajinski sekretarijat za privredu i turizam je investitor, a za urbanistički projekat bio je zadužen AG-UNS arhitektonsko-građevinski institut iz Novog Sada.
Železnička stanica Beočin (Foto: Print screen/Urbanistički projekat/AG-UNS arhitektonsko građevinski institut Novi Sad)
U planu je uređenje i obeležavanje trase za bicikliste i pešake u dužini od 16,95km. Zelenu stazu čini biciklistička staza širine 2,5m, namenjena za dvosmerni biciklistički saobraćaj, uz koju se uređuje pešačka staza širine 1,6m, navodi portal eKapija.
Staza je koncipirana kao deo pejzažno uređenih zelenih površina, koja spaja Petrovaradin, Sremsku Kamenicu, Ledince, Rakovac i Beočin sa mogućnošću produženja do Sremskih Karlovaca. Produženje bi se moglo realizovati trasom stare pruge Novi Sad - Beograd koja je slobodna, kao i skelom preko Dunava, odnosno do Futoga i spajanjem sa međunarodnom biciklističkom stazom EuroVelo 6. Preko Fruške gore je takođe moguće spajanje sa biciklističkim stazama.
Duž cele staze predviđeno je zadržavanje i rekonstrukcija starih železničkih signala, drvenih bandera na stanicama, rampi, mehanizmi rampi, prateće opreme pruge i sl. kao autentično svedočanstvo o prvobitnoj nameni trase.
Zelena staza je planirana kao multifunkcionalna staza sa zelenim površinama, različitim sadržajima u staničnim objektima, prostorom za umetničke instalacije, muzejom, vidikovcima, hotelom, restoranima, teretanom na otvorenom, dečjim igralištima itd.
Džak magacin Beočin (Foto: Print screen/Urbanistički projekat/AG-UNS arhitektonsko građevinski institut Novi Sad)
Na stazi se planira formiranje ambijentalnih celina na lokacijama staničnih objekata koji se zadržavaju, potoka, prostora za odmorišta, kao i za potrebe angažovanja različitih grupa korisnika.
Trasa zelene staze će celom svojom dužinom biti nezavisna od ostalih vidova saobraćaja što će omogućiti da korisnici zelene staze budu bezbedni, a samo korišćenje staze da bude udobno i interesantno, jer će korisnici biti animirani dodatnim sadržajima. Iz ovog razloga se i planira izgradnja novog nadvožnjaka (pasarele) preko Državnog puta IIA reda oznake 119 (državna granica sa Hrvatskom, granični prelaz Neštin - Beočin - Sremska Kamenica).
Urbanim dizajnom u prostoru će biti fizički razdvojene biciklistička i pešačka staza.
Duž trase zelene staze predviđeno je ukupno 19 odmorišta opremljenih sadržajima koji obezbeđuju uslove za kraći boravak, predah od vožnje bicikla, odnosno pešačenja, kao i za eventualne male servisne intervencije na biciklima.
Železnička stanica Beočin (Foto: Print screen/Urbanistički projekat/AG-UNS arhitektonsko građevinski institut Novi Sad)
Za osvetljenje zelene staze predviđeno je postavljanje najmanje 436 novih antivandal stubova. Planirano je inteligentno upravljanje rasvetom primenom DALI sistema koji se sastoji iz kontrolera, DALI interfejsa, senzora pokreta (u svetiljci) i korisničke aplikacije. Sistem omogućava nadzor, prikazivanje statusa, grešaka i ušteda u električnoj energiji za svaku svetiljku, kao i mogućnost upravljanja rasvetom u zavisnosti od broja učesnika u saobraćaju.
Pored zelene staze predviđeno je postavljanje parkirališta za putnička vozila na nekoliko lokacija kako bi se omogućio jednostavan pristup korisnicima koji imaju potrebe za takvim vidom prevoza.
Na stanicama Sremska Kamenica, Ledinci i Beočin kao i na Odmorištu broj 1 dodatno se ugrađuju punjači za električne bicikle.
Objekat železničke stanice u Sremskoj Kamenici se zadržava u gabaritima i volumenu postojećeg objekta. Vrši se njegova prenamena u funkcionalnom smislu i formira se restoranski prostor na poziciji nekadašnje stanice sa pratećim sadržajima.
Servis za bicikle Ledinci (Foto: Print screen/Urbanistički projekat/AG-UNS arhitektonsko građevinski institut Novi Sad)
U okviru novoformiranih platoa oko objekta formira se scena na otvorenom, pogodna za projekcije, prezentacije, kulturna događanja dok se sa pristupne strane objekta u zoni ka glavnoj ulici i sadašnjem pružnom prelazu, formira bašta restorana.
Rekonstrukcija glavnog staničnog objekta u Ledincima podrazumeva rušenje postojećeg unutrašnjeg rasporeda prostorija i formiranje novog u funkciji kafea.
U okviru stanice Ledinci planira se izgradnja novog objekta koji bi bio u funkciji servisa i prodavnice bicikala, a na mestu starog magacinskog prostora.
Rekonstrukcija objekta železničke stanice Beočin podrazumeva nenarušavanje statičke stabilnosti objekta i čuvanje autentičnih elemenata na kompletnom originalnom objektu iz 1892. godine. U skladu sa novom funkcijom objekta, aneks, dograđen 50-tih godina 20. veka ruši se i na njegovom mestu se formira novi aneks drugačije materijalizacije koji u potpunosti prati funkcionalnost objekta kroz novu, predloženu funkciju Muzeja trase.
Železnička stanica Ledinci (Foto: Print screen/Urbanistički projekat/AG-UNS arhitektonsko građevinski institut Novi Sad)
Rekonstrukcija starog robnog magacina (džak magacina) podrazumeva rekonstrukciju i adaptaciju prostora nekadašnjeg robnog magacina u multifunkcionalni objekat u okviru koga se razvijaju sledeće funkcije: restoran, prodajni prostori sportske opreme, hotel/motel, kafe, kulturni centar, pripadajući platoi ispred objekta ka zelenoj stazi i bočno od objekta.
Gаrni hotel formira se u severoistočnom delu objekta kapaciteta pet apartmana sa pripadajućom ulaznom partijom i delom za sedenje.
Imajući u vidu strukturu naselja Beočin, njegovu povezanost sa Novim Sadom kao i potrebu za formiranjem sadržaja drugačije namene od komercijalne u okviru Idejnog rešenja zelene staze formiran je kulturni centar. Kulturni centar može da funkcioniše u potpunosti kao nezavisna funkcija od ostatka multifunkcionalnog objekta.