Iako je odavno najavljena izgradnja auto-puta Beograd – Zrenjanin – Novi Sad, ona je i dalje pod znakom pitanja.
Auto-put ilustracija (Foto: Pixabay)
Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture odlučilo je da ove godine odustane od određenog broja investicionih projekata, odloži ih ili sporije krene u njihovu realizaciju. To se vidi iz rebalansa ovogodišnjeg republičkog budžeta. Velike promene su, između ostalog, načinjene na polju izgradnje drumske infrastrukture. To znači da će sedam važnih saobraćajnica, među kojima je i deonica auto-puta od Beograda do Zrenjanina, doživeti zbirnu redukciju investicija od 18 milijardi dinara, piše portal Zrenjaninski.
Prema predlogu republičkog budžeta za narednu godinu, izgleda da ni u 2023. nisu izgledni ozbiljniji radovi na izgradnji deonice auto-puta od centra Srednjobanatskog okruga do prestonice Srbije. Naime, ovaj projekat u budžetu ima stavku od svega milion dinara, odnosno oko 8.500 evra.
Portal Zrenjaninski podseća da je bivši ministar građevinarstva, infrastrukture i saobraćaja Tomislav Momirović je krajem prošle godine, prilikom sastanka sa predstavnicima Grada Zrenjanina i direktorom Koridora Srbije Aleksandrom Antićem, najavio da se početak izgradnje auto-puta Beograd – Zrenjanin očekuje 20. februara ove godine. Prošlo je više od devet meseci od tog roka. Radovi nisu počeli, a niko više zvanično i ne saopštava novi datum.
U predlogu republičkog budžeta za 2023. navodi se da je 22. januara 2020. godine zaključen memorandum o izradi planske i tehničke dokumentacije za ovaj projekat. Memorandum su potpisali Vlada Republike Srbije i kompanija "China Shandong International". Ovo se odnosi na izradu Prostornog plana područja posebne namene, idejnog rešenja i projekta, sa studijama opravdanosti i o proceni uticaja na životnu sredinu.
"Izradom Prostornog plana stvaraju se uslovi za realizaciju nacionalnih interesa u oblasti saobraćajne infrastrukture na principima održivog razvoja, odnosno izgradnju auto-puta Beograd – Zrenjanin – Novi Sad. Podizanje nivoa pristupačnosti područja obuhvaćenog izradom Prostornog plana imaće pozitivne efekte na podizanje nivoa konkurentnosti. Samim tim i na dinamiku budućeg razvoja", navodi se u ovom dokumentu.
Istaknuto je da putni pravac Beograd – Zrenjanin – Novi Sad predstavlja potez kojim se grad Zrenjanin povezuje sa dva najveća grada u Srbiji. Ujedno predstavlja i alternativni pravac između Beograda i Novog Sada.
"To je i pravac kojim će stanovnici Zrenjanina i okolnih mesta moći brže da se uključuju na Koridor 10. Planirani pravac od Beograda do Zrenjanina se kasnije može iskoristiti za povezivanje sa Kikindom i dalje, odnosno za formiranje "Banatske magistrale". Izgradnjom novog auto-puta, došlo bi do značajnijeg uticaja na putnu mrežu, privredu i stanovništvo, kako užeg gravitacionog područja, tako i šireg regiona", piše u dokumentu.
Koridor auto-puta dugačak je oko 110 kilometara. Od toga je 56 kilometara od Beograda do Zrenjanina, a preostala 54 kilometra čini deonica od Zrenjanina do Novog Sada.