Svečanost povodom otvaranja crnogorskog auto-puta Bar-Boljare biće održana 13. jula na Pelevom Brijegu. Povodom organizovanja svečanosti kompanija Monteput je juče objavila javnu nabavku čija je procenjena vrednost 19.990 EUR.
Izgradnja auto-puta - ilustracija (Foto: Pixabay)
Ukoliko ova deonica auto-puta od 41km zaista bude otvorena na Dan državnosti, njena izgradnja je trajala sedam godina, dva meseca i tri dana. Prema ugovoru o izgradnji trebalo je da bude završena 10. maja 2019. godine, pa će svečano otvaranje kasniti tri godine, dva meseca i tri dana. Osim kašnjenja prekoračena je i cena izgradnje za oko sto miliona, a prilikom ugovaranja izgradnje zaboravljena je jedna cela petlja, elektro i vodovodna mreža, kao i nekoliko pristupnih puteva.
Radovi na najvećem crnogorskom infrastrukturnom projektu započeti su 11. maja 2015. godine, a tadašnji ministar saobraćaja Ivan Brajović dao je garancije da će biti završen za četiri godine. Ni on ni bilo ko drugi nije odgovarao zbog ovolikog kašnjenja i prekoračenja cena, a pregovori sa glavnim izvođačem kineskim CRBC oko konačne cene i moguće krivice za kašnjenje, prema ranijim najavama, počeće tek nakon okončanja radova.
Ova deonica neće biti u potpunosti funkcionalna ni nakon svečanog otvaranja, jer tek treba da počne rekonstrukcija i proširenje puta od Mateševa do Kolašina, a nedostaju i pristupni putevi od Lijeve Rijeke i Veruše do njihove petlje i ulaza na auto-put. Deonica još nema ni ime, a jedini pristigli predlog je od Opštine Kolašin - da se nazove po princezi Kseniji Petrović - Njegoš, koja se smatra prvom ženom vozačem u Crnoj Gori.
Ogroman gubitak zbog kašnjenja
Pre početka izgradnje projektovano je da će ukupna putarina i drugi komercijalni prihodi od ove deonice auto-puta iznositi godišnje 31,3 mil EUR. To znači da je za ovaj period kašnjenja napravljena šteta državi od 95 mil EUR izgubljenih prihoda.
Prema ugovoru o kreditu sa kineskom Eksim bankom, otplata je trebalo da počne u julu 2021. godine, što bi bilo dve godine nakon završetka auto-puta - koliko i iznosi rok za prijavu mogućih tehničkih nedostataka. Međutim Crna Gora je u julu prošle i u januaru ove godine već platila dve rate od po oko 29 mil EUR a da se nije znalo ni kada će deonica biti završena. Treća rata na naplatu dolazi 21. jula. Otplata kredita završava se 2035. godine. Cena putarine iznosiće od 1,5 EUR za motocikle, 3,5 EUR za automobile, do 17 EUR za najveće kamione.
U planu je bilo da nakon završetka ove odmah počne izgradnja druge deonice od Mateševa do Andrijevice dugačke 23 kilometra. Prema proceni iz 2019. godine njena izgradnja bi koštala 273 mil EUR. Međutim, zbog rasta cena građevinskog materijala nova procena je da bi ona mogla koštati i 400 mil EUR.
Iz Međunarodnog monetarnog fonda (MMF) je 2019. godine izražavana zabrinutost zbog visokog javnog duga Crne Gore i preporučuje da se gradnja auto-puta ne nastavlja dok se javni dug ne smanji na 60 odsto BDP-a. Javni dug je sa depozitima na kraju prošle godine iznosio 75 odsto BDP-a.