Za dva dana očekuje se otvaranje Sektora pet Obilaznice oko Beograda, od Orlovače do iza tunela Straževica. Reporteri Novosti obišli su ovu deonicu dužine četiri kilometra i od ministra građevinarstva Tomislava Momirovića i Jovice Radića, odgovornog izvođača radova za mostove i tunele na sektoru pet i šest, saznali sve detalje o ovoj deonici.
Obilaznica - ilustracija (Foto: Pixabay)
Raporteri Novosti obišli su i radove na Sektoru šest, od Straževice do Bubanj Potoka, i ušli u najkompleksniji poduhvat ovog dela Obilaznice - tunel Beli Potok. Izgradnjom Obilaznice, teretni saobraćaj iz centra Beograda biće izmešten, a posebno će "prodisati" most Gazela.
Leva cev tunela Straževica zvanično je probijena u martu 2020. godine, a sve vreme korona krize radovi na ovom tunelu dužine oko 700 metara nisu prestajali. Vredni radnici "Pauer čajne" i azerbejdžanskog "Azvirta", sa velikim brojem domaćih podizvođača uspeli su da privedu ovaj kompleksan projekat kraju i završe tunel.
- Kada prekosutra pustimo Sektor pet ostaće nam samo još jedna deonica da Obilaznicu pošaljemo u građevinsku istoriju. Znate, ako mi ovaj projektat gradimo preko tri decenije, kakvu poruku šaljemo? Mi smo 2018. godine pokrenuli završni posao, Sektor četiri smo pustili prošle godine u aprilu, sada ćemo i pet. Očekujemo u februaru ili martu da ćemo završiti kompletan projekat. Ostalo je da se do prekosutra isele još dve porodice kod petlje Avala, čime će i eksproprijacija konačno biti završena, ističe za Novosti ministar Momirović.
Sektor pet Obilaznice poseduje tri mosta i tunel Straževica, pa je samim tim bio najkompleksniji za izgradnju.
- Nećemo da dižemo preveliku famu oko ovoga, pričamo o deonici dugoj četiri kilometra - kaže Momirović. - Ali ona nije bila jednostavna za izgradnju, daleko od toga. Pola sektora čine mostovi i tuneli, zato smo zahvalni i ljudima iz kineske i azerbejdžanske kompanije, a naravno i domaćim podizvođačima. Ostaje još sektor šest, kako bi Obilaznica otišla u istoriju.
Veliki radovi odvijaju se i na mostu broj 16, koji se nalazi u trupu auto-puta i prelazi preko pruge Jajinci - Mala Krsna. Brojni majstori i mašine angažovane su na ovom projektu.
- Urađen je i veliki broj potpornih zidova, konstrukcija od armirane zemlje i šipova, zamena slabonosivog tla, mnogo komplikovan projekat - ističe Jovica Radić, odgovorni izvođač radova za mostove i tunele na sektoru pet i šest. - Ova deonica je kompleksna jer se radi u močvarnom tlu. I ovde, kod mosta, u Rakovica selu, naišli smo na veliki problem. Izgradnjom trase rešavamo i višedecenijski problem građana koji žive u ovom delu grada, pošto radimo fekalni kolektor dužine tri kilometra, koji ide uz trasu auto-puta. Kilometar je urađen, još preostaje dva kilometra.
U naredne dve nedelje otvoriće se nova devijacija Kružnog puta iznad iskopanog dela tunela "Beli potok".
- Deo stare devijacije Kružnog puta biće srušen, kako bi se odradio drugi segment tunela, poslednjih 160 metara - ističe Radić. - Tunel je rađen uz pomoć dijafragmi. Kopa se do vrha tunela otvoreni iskop i sa tog nivoa rade se dijafragme u zemlji. Biće dve cevi sa po tri trake, pun profil auto-puta. Nastavak izvođenja radova u tunelu biće najkasnije za pet nedelja. Ovo je najaktivnije gradilište, dnevno je angažovano 60 do 70 radnika i zaista se radi udarnički.
Izgradnja auto-putske obilaznice oko Beograda, od Batajnice do Bubanj Potoka, počela je 1990. godine, ali su sankcije, ratovi i nedostatak novca prolongirali njen završetak. Izgradnja Obilaznice znatno će rasteretiti tranzitni saobraćaj kroz glavni grad, posebno most "Gazelu". Od nastavka radova 2018. godine otvoren je Sektor 4, od Ostružnice do Orlovače, sa novim mostom preko reke Save.