Počeli su radovi na izgradnji auto-puta E80 Niš–Merdare od 76,3 kilometara, kod petlje Merošina, na prvoj deonici od Niša do Pločnika. Predsednik Aleksandar Vučić prisustvovao je otvaranju radova i izjavio da bi deonica auto-puta do Prokuplja trebalo da bude gotova za oko dve i po godine. On smatra da će taj auto-put biti spas, pre svega, za Prokuplje, Kuršumliju, Blace i taj deo zemlje.
Ilustracija - Izgradnja auto-puta (Foto: Pixabay)
Radovi na prvoj deonici u dužini od 32,7 kilometara od Niša do Beloljina koštaju 226 miliona evra, od čega je Srbija 40 miliona evra dobila od Evropske unije.
"Do Merdara će ceo auto-put da košta oko 650 miliona evra. To je ogroman novac koji ulažemo u deo Nišavskog i najveći deo Topličkog okruga", naglasio je Vučić i istakao da će auto-put imati višestruki značaj za taj deo zemlje, pre svega, ekonomski i politički.
Vučić je izrazio nadu da od ukupno 650 miliona evra, koliko vredi projekat za ceo auto-put, Srbija mogla na poklon od EU da dobije oko 130 miliona evra. Istakao je da će ovo biti put za razvoj Toplice i dela Nišavskog okruga, ali i za uspostavljanje bolje veze sa Srbima na Kosovu i Metohiji i bližih odnosa sa Albancima.
"Za samo nekoliko godina biće gotov autoput od Niša do Merdara, a do Prokuplja za 2,5 godine. I stizaće se za 45 minuta od Niša do Merdara, a do Prokuplja za 15 ili 16 minuta lagane vožnje kroz prelepe predele Toplice i to najmodernijim auto-putem koji će zameniti magistralne puteve", naglasio je Vučić.
Vučić je istakao da se u Srbiji trenutno gradi 10 auto-puteva i brzih saobraćajnica.
Početku radova prisustvuje šef delegacije EU u Srbiji Emanuel Žofre, ministar građevinarstva Tomislav Momirović, direktori "Koridora Srbije" i "Puteva Srbije", Aleksandar Antić i Zoran Drobnjak i drugi.
Deonica Niš–Pločnik je izuzetno kompleksna, jer će imati 6 tunela, 12 mostova i veliki broj nadvožnjaka, podvožnjaka i vijaduktova, zbog čega je podeljena na četiri poddeonice.
Procenjena vrednost radova je 225 miliona evra, od čega je 185 miliona obezbeđeno iz kredita Evropske investicione banke i Evropske banke za obnovu i razvoj, 40 miliona evra je pomoć EU, a 30 miliona je obezbeđeno iz budžeta Srbije.
Za ostatak auto-puta do Merošine u toku je izrada dokumentacije za građevinsku dozvolu, kao i tenderske dokumentacije.
Rok za završetak radova na prvoj deonici je 2026. godina.
Na čitavom delu auto-puta dugog skoro 77 kilometara do administrativnog prelaza Merdare planirano je 85 mostova, 18 kilometara tunela.
To je deo budućeg auto-puta Niš–Priština–Drač dužine 383 kolimetara koji će povezati Srbiju sa najvećom lukom u Albaniji i predstavljaće vezu Koridora 10 sa Rutom 6 (Skoplje–Priština) i Rutom 2b (Sarajevo–Podgorica–Valona).
Cilj projekta je bolje regionalno povezivanje, ušteda na vremenu putovanja i operativnim troškovima, kao i povećanje bezbednosti saobraćaja.