Za projekat izgradnje metroa biće utrošeno oko 1,5 miliona kubika materijala, od čega 1,2 miliona kubika peska. Nakon toga kreće sukcesivna izgradnja objekata na depou. Ovako najavljuje početak gradnje metroa u Beogradu, koja zvanično počinje 1. novembra izgradnjom depoa, direktor JKP "Beogradski metro i voz" Stanko Kantar.
Ilustracija (Foto: Pixabay.com)
U razgovoru za Novosti, on podseća da će na površini od 72 hektara biti sagrađene upravna zgrada, inspekcijska hala gde vozovi dolaze na pregled, hale za pranje vozova i obradu točkova, hale za održavanje i smeštaj vozova, hale za građevinske mašine i za održavanje, koloseci, nove saobraćajnice.
Direktor JKP "Beogradski metro i voz" Stanko Kantar navodi da su urađeni projekti za izgradnju dva kolektora i da taj posao vodi Direkcija za građevinsko zemljište, a završen je i projekat za nasipanje. Od Ministarstva rudarstva dobijene su lokacije za eksploataciju peska. U završnoj smo fazi potpisivanja ugovora o izgradnji kolektora i za nasipanje između kineske kompanije Power China i Direkcije. Započeli smo i pregovore sa Pover China za izgradnju depoa i sa francuskim Alstomom i očekujemo da se to potpiše u decembru.
- Radimo Studiju interakcije linije 1 beogradskog metroa i podzemnih voda za šta je zadužen Institut "Jaroslav Černi". To je bitno pošto podzemne vode utiču na metro, ali i gradnja metroa utiče na tokove podzemnih voda. Završili smo istražne geološke radove za prvu fazu prve linije (16,5 od 21,1 kilometar, Makiš - Mirijevo). Razgovaramo sa Pover China o dodatnim geotehničkim i geofizičkim istraživanjima, jer smo u ovoj fazi prepoznali lokacije sa povećanom osetljivošću koje detaljnije treba da se analiziraju - prelaz iz Makiškog brda ka Žarkovu, u Požeškoj jer tu ima raseda, kod Ada mola. Počela su geloška istraživanja i topografski snimci za drugu fazu prve linije i za drugu liniju (Zemun - Mirijevo). Urađena su geološka istraživanja na Savi, na zemljišnom tlu ispod reke - rekao je Kantar.
Takođe je dodao da kada se u aprilu 2022. završi idejni projekat za prvu liniju, da se ulazi u pregovore za njenu izgradnju. Gradnja počinje izgradnjom stanica i treba da ih bude sagrađeno nekoliko da bi TBM mašina mogla da prođe. Gradnja stanica traje do dve i po godine - kompletno. Nama je za TBM mašinu bitno da se završi građevinski deo, ali je neminovno da će se graditi po više stanica u isto vreme. To je dinamika koja je kruta. Jedna mašina će krenuti iz Makiša, druga sa Karaburme, a vadiće se u stanici Mostar. Po njegovim rečima dve su varijante za izgradnju stanica.
JKP "Beogradski metro i voz" radi i na digitalizaciji preduzeća i uvođenju BIM (building information modeling) modela u vođenju projekta. - Nijedna firma iz javnog sektora to do sada nije radila, pa smo tu prvi. Realizacija ovakvog projekta bez takvog načina upravljanja nije moguća - rekao je Stanko Kantar.