Infrastruktura železnice Srbije završila je rekonstrukciju 20 tunela na trasi muzejsko-turisticke pruge "Šarganska osmica" u Mokroj Gori. Radovi na obnovi unutrašnjosti 20 tunela na trasi pruge uskog koloseka u vidu broja "8" od stanice Mokra Gora do Šargan Vitasa završeni su u prvoj polovini juna, tako da je bezbednost na najatraktivnijoj turističkoj pruzi u Srbiji pred letnju sezonu sada značajno povećana, saopštila je Infrastruktura železnice Srbije.
Ilustracija (Foto: Pixabay.com)
Inače, ovo je prva popravka gotovo svih tunela u skoro stogodišnjoj istoriji čuvene uskokolosečne pruge "Šarganska osmica".
Radnici Infrastrukture železnica Srbije kompletno su uredili unutrašnjost 20 tunela, tako što su postavljene drenažne bušotine koje su omogućile odvodenje vode, a na zidovima tunela posebnom metodom postavljen je novi sloj betona.
Specifičnost na obnovi tunela proizilazi iz činjenice da su se radovi izvodili na jedinoj uskokolosečnoj pruzi u Srbiji, te zato nije moglo da se radi na način kako se to sada izvodi na prugama normalnog koloseka.
Prevoz radnika i opreme i materijala obavljan je uz pomoć male drezine stare više od pola veka, koja je bila posebno prilagođena za ovu namenu. Drezina je u svojom sastavu vukla i i kompresor, elektro-motore koji su mešali beton, kao i spiralu koja je omogućavala izbacivanje betona po zidovima tunela.
Zbog obimnosti posla radovi su izvođeni u četiri faze.
U prvoj fazi rekonstruisan je najpoznatiji i najduži šarganski tunel "Aleksandar", dug oko 1.667 metara.
U drugoj fazi radeni su tuneli broj 41, 44, 50 i 51, dok su u trećoj fazi obnovljeni tuneli broj 40,42,43, 45, 46. 47, 48 i 49. U četvrtoj fazi završeno je preostalih sedam tunela, od tunela broj 33 do tunela 39.
Na ulaze u svaki od tunela postavljeni su jednoobrazni brojevi koji označavaju naziv tunela, a obnovljen je i natpis "Aleksandar" na najdužem tunelu.
Izvedenim radovima na tunelima obezbeđena je njihova statička stabilizacija u naredne tri decenije.
Tuneli su tokom proteklih decenija bili znatno oštećeni. Građeni dvadesetih godina prošlog veka nisu bili od armiranog betona, tako da su tokom godina nastala oštećenja u unutrašnjosti tunela.
Dodatno su stručnjaci utvrdili i oštećenja nastala kao posledicu dejstva parne vuče na unutrašnjost tunela, a poseban problem stvarale su i velike količine vode na ovom području.
Na ukupnoj dužini pruge od 15,5 kilometara, na relaciji Mokra Gora - Šargan Vitasi, prelazi se visinska razlika od 300 metara.