U proteklih godinu dana završena su dva mosta na Savi, dva su u izgradnji, a u najavi je još jedan. Neimari će tako u rasponu od oko pet godina čak četiri puta povezati obale ove reke na toku kroz Srbiju. Tokom prošle godine premostili su je kod Ostružnice i Obrenovca, a trenutno se bore na njenim obalama kod Šapca i Kuzmina. Još jedan most je u planu u prestonici, a trebalo bi da nikne na mestu Starog savskog mosta.
Most u Beogradu (Foto: Pixabay.com)
Kada budu završeni svi ovi objekti, na Savi će na toku kroz Srbiju biti 18 mostova, od kojih je 12 drumskih, četiri železnička, jedan pešački most kod Sremske Mitrovice i jedan drumsko-toplovodni kod Obrenovca.
Među projektima koji su dugo čekali na realizaciju je most kod Ostružnice, koji je konačno prošlog leta kompletiran, kada je postojeći, izgrađen 1999. dobio "blizanca", sa dodatne tri trake na obilaznici oko Beograda.
Nekoliko meseci pre njega, u decembru 2019. okončani su radovi na deonici Surčin - Obrenovac na auto-putu "Miloš Veliki", ali i na objektu koji je specifičan zbog toga što se njegovi kraci prostiru preko dve reke - Save i Kolubare. Građevinci su njihove obale povezali ćuprijom od 1.581 metra. Sastoji se od 27 stubova i 30 rasponskih konstrukcija koje su zahvaljujući sistemima pokretnih oplata građeni paralelno sa obe strane reke.
U avgustu prošle godine turska kompanija Tašjapi započela je radove na mostu koji će povezati Kuzmin i Sremsku Raču, a deo je budućeg auto-puta ka Sarajevu. Ukupna dužina je 1.310 metara i najzahteviji je deo deonice duge oko 18 kilometara.
- Sastoji se od prilaznih betonskih konstrukcija na levoj i desnoj obali Save, dužine 530 i 450 metara i čelične konstrukcije nad rekom dužine 330 metara - objašnjavaju u Putevima Srbije. - Glavna mostovska konstrukcija je čelična, a najduži raspon je 150 metara. U toku je izrada šipova, temeljnih greda i stubova na prilaznim konstrukcijama. Formira se i nasip na kome se planira sklapanje čelične konstrukcije i potom montaža metodom podužnog prevlačenja.
U Putevima ističu da se čelična konstrukcija pravi u fabrici u Istanbulu i očekuje se transport prvih montažnih komada. Na ovom gradilištu je svakodnevno angažovano oko 300 radnika i tehničkog osoblja i 155 građevinskih mašina i kamiona.
Punom parom se radi i na budućem koridoru Ruma - Šabac - Loznica. Most na Savi će se nalaziti u sredini, između deonice auto-puta Ruma - Šabac i brze saobraćajnice Šabac - Loznica.
Radovi se odvijaju pod punim saobraćajem, pa neimari moraju strogo da poštuju pravila plovnog puta, koji je na ovom mestu širok 155 metara. U svakom trenutku mora da bude oslobođen prostor za prolaz brodova. Kada ovaj projekat bude završen, od Beograda do Šapca će se stizati za oko 40 minuta, a do Loznice za nešto više od sat vremena.
Stari savski uskoro odlazi u istoriju. Na njegovom mestu trebalo bi da se sagradi Novi savski most, koji će imati po dve trake u oba pravca, pešačke staze i preko njega će ići tramvajski saobraćaj. U Gradskoj upravi kažu da bi već krajem ove godine, mogli bi da počnu radovi na demontaži starog mosta.
Direktor Saobraćajnog instituta CIP Milutin Ignjatović smatra da je jedan od najpotrebnijih mostova u Beogradu drumsko-železnički most kod Vinče.
- Opasne eksplozivne materije se prevoze kroz centar Beograda, kroz podzemnu železničku stanicu Vukov spomenik za Pančevo. U slučaju nesreće može doći do nesagledivih šteta i posledica - upozorava Ignjatović. - Generalne i idejne projekte je CIP uradio za obilaznicu Bubanj potok - Vinča - Pančevo dužine 31 kilometar sa drumsko-železničkim mostom preko reke Dunav kod Vinče, dužine blizu dva kilometra, kao i za obilaznu prugu kojom će se prevoziti opasne eksplozivne materije do Pančeva, dužine 29 kilometara. Ovih dana se očekuje potpisivanje ugovora za izgradnju obilaznice takozvanog Sektora C sa najdužim mostom preko reke Dunav.