Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture stavilo je na javni uvid urbanistički projekat za izgradnju u okviru kompleksa železničke stanice Beograd centar. Cilj izrade projekta je kako se navodi, da se kroz javno‐privatno partnerstvo završi gradnja ovog kompleksa, koji će po završetku sadržati staničnu zgradu, komercijalno-poslovne sadržaje i javne parkinge.
Budući izgled Prokopa (Foto: Urbanistički centar doo Beograd)
- Izgradnja ove železničke stanice, odnosno kompleksa u kojem je locirana železnička stanica, je od strateškog značaja za rešenje železničkog saobraćaja na području Beograda i posredno od značaja za šire područje. Osnovni cilj izgradnje objekta nove, glavne železničke stanice u Beogradu je unapređenje funkcije prijema/otpreme putnika i uvođenje novih putničkih servisa koji treba železnički saobraćaj da podignu na nivo kvaliteta evropskih transportnih usluga - navodi se u projektu.
Predmet detaljne razrade urbanističkog projekta je objekat stanične zgrade, parkinga i pratećih sadržaja poslovno- komercijalne namene na ploči na koti 105.50, dok postojeća železnička infrastruktura predstavlja stečenu urbanističku (faktičku) obavezu i nije predmet detaljne razrade.
Budući izgled Prokopa (Foto: Urbanistički centar doo Beograd)
Kompleks železničke stanice Beograd Centar obuhvata sledeće infrastrukturne celine:
- kolosečna postrojenja, perone i pothodnike;
- staničnu zgradu na ploči na koti 105.50;
- javne parkinge (za potrebe funkcionisanja objekta stanične zgrade);
- gornji stanični trg sa pristupnim saobraćajnicama;
- donji stanični trg sa pristupnim saobraćajnicama;
- planiranu metro stanicu;
- poslovne i komercijalne objekte na ploči na koti 105.50;
- parking prostor za potrebe realizacije komercijalnih sadržaja na ploči na koti 105.50.
Staničnu zgradu čine dva korpusa, između kojih je veliki natkriveni plato, planiran tako da odaje utisak gradskog trga. S obzirom da je kompleks izmešten iz centralnog gradskog jezgra, trg bi svojim prostranstvom i panoramskim vizurama, trebalo da pruži osećaj posetiocima da su stigli u glavni grad.
Poslovni park čini deset nezavisnih jedinica (objekata) kojima se pristupa sa platoa odignutog od nivoa ulice (+2,0m) i odvojenog od glavnog pristupa železničkoj stanici. Plato je osmišljen kao ozelenjeni park u poslovnoj zoni kompleksa i programom obuhvaćen kao multifunkcionalni prostor, namenjen različitim komercijalnim sadržajima.
Budući izgled Prokopa (Foto: Urbanistički centar doo Beograd)
Zgrada javne garaže, kapaciteta 540 parking mesta, smeštena je kao nezavisni objekat, uz objekte poslovnog parka, sa pristupom bočno, iz interne ulice. Pristup garaži ne ometa pristup staničnoj zgradi i lako je dostupan. Uz interne saobraćajnice pojektom su predviđena parking mesta na otvorenom. Sa frontalne strane kompleksa 88 parking mesta obezbeđeno je za funkciju železničke stanice, a uz bočne i zadnju stranu ploče na koti 105,5, predviđeno je 266 parking mesta za poslovno‐komercijalni kompleks.
- Sva tri funkcionalne celine oblikovane su kao jedinstvena kompozicija. Objedinjene obodnom promenadom koja se proteže po obimu kompleksa i zajedničkom‐kontinualnom fasadom, savremenog izraza. Promenada omogućuje korisnicima jednostavnu komunikaciju u okviru kompleksa, a ujedno i zanimljivo iskustvo dok prolaze koz živahan i raznovrsan ambijent unutrašnjeg prostora poslovnog parka - navodi se u projektu.
Naručilac izrade projekta je Railway City doo Beograd, a nosilac izrade Urbanistički centar doo Beograd. Javna prezentacija traje do 25. januara 2021. godine.