Energija vetra je sve popularnija, jer predstavlja čist ekološki izvor energije. Kako bi se proizvodilo više struje, inženjeri konstantno povećavaju lopatice turbina za vetar.
Ali pri brzinama do 300km/h, na vrhove lopatica, koje se okreću na 90 metara iznad zemlje, deluju sile zbog kojih se one savijaju više od jednog metra. Vremenski uslovi, poput kiše, snega, visokih temperatura i UV zračenja takođe utiču na smanjenje učinka lopatica.
U cilju povećanja njihove trajnosti i otpornosti, kompanija BASF je stvorila Baxxodur® inovativni sistem epoksi smola kako bi se dobile veoma otporne komponente i premazi za lopatice turbina.
Dugotrajnost ovih elektrana na pogon vetra je ključni faktor u unapređenju ekonomske isplativosti snage vetra kao izvora energije koji ne narušava klimu.
Upotreba snage vetra predstavlja izazov kako za tehnologiju tako i za materijale od kojih se puno očekuje. Lopatice turbina treba da budu veoma čvrste i izdržljive da bi preživele radni vek od 20 godina. Lopatice savremenih turbina izrađuju se od staklenih ili ugljeničnih vlakana u kombinaciji sa epoksi smolama koje im daju čvrstinu.
„Ukratko, ovo funkcioniše po istom principu kao i dvokomponentni lepak. Prvi element su sintetičke smole, a drugi je učvršćivač. Kada se pomešaju, dolazi do međusobnog prožimanja ovih komponenti,” objašnjava dr Gregor Daun, šef BASF-ovog tima za istraživanje i marketing epoksi sistema.
Proces proizvodnje velikih lopatica može se znatno ubrzati upotrebom ovog proizvoda. Kako bi kalupi za lopatice bili u potpunosti i brzo popunjeni, učvršćivač u početku deluje sporo. Kada se kalup ispuni, a zatim zagreva, stopa učvršćivanja drastično raste, te se kalup brže može upotrebiti za izradu naredne lopatice.
Ovakav proces omogućava proizvođačima lopatica da ubrzaju ovaj korak u izradi i do 30%. Ušteda na vremenu takođe smanjuje i troškove proizvodnje dok istovremeno povećava količinu proizvoda, čineći proizvodnju električne energije uz pomoć vetra isplativijom i konkurentnijom. Ovaj inovativni sistem odobrile su i agencije za sertifikovanje u oblasti elektrana na vetar, uključujući i svetskog lidera Germanischer Lloyd AG.
Još jedan važan činilac pored tehničkog dizajna lopatica jeste i dobar premaz koji odoleva vremenskim uticajima. „Zamislite automobil koji se po kiši stalno kreće brzinom 200 km/h – već posle nekoliko meseci šteta bi bila vidljiva. Lopatica turbine je za svoga radnog veka od 10 do 20 godina izložena još ekstremnijim uticajima, a da se pritom tragovi istih ne primećuju,” kaže dr Harald Müller, menadžer odeljenja za razvoj industrijskih premaza u firmi Relius Coatings GmbH.
Posebni premazi, koje je razvila ova firma u sastavu kompanije BASF, pucanje usled naprezanja svode na minimum, a takođe se ne ljušte prilikom savijanja lopatica, što je samo po sebi veoma važno uzimajući u obzir da se lopatice usled vibracija savijaju napred-nazad i do jednog metra.