Kompanija Mosmetrostroj ponudila je Srbiji da gradi i finansira izgradnju beogradskog metroa i tunela od Kameničke do Ulice despota Stefana i ispod Topčidera do Autokomande. Rusi su pismo o namerama preneli tročlanoj srpskoj delegaciji na sastanku održanom 20. decembra prošle godine i uputili poziv državnim i prestoničkim zvaničnicima da posete Moskvu i sedište tog preduzeća. Osim ponude za izvođenje radova po sistemu "ključ u ruke", na adresu naših institucija stigla je i ponuda da se investira i u izgradnju fabrika u kojima bi se proizvodili vagoni i rezervni delovi za metro.
Ilustracija (www.pixabay.com)
Ipak, naša prestonica je započela ozbiljne pregovore sa Francuzima i Kinezima o izgradnji metroa, tako da je malo verovatno da će se ta kompanija uključiti u ovaj projekat. Međutim, može se očekivati da bude uključena u izgradnju dva tunela.
Kako Novosti saznaju, Mostmetrostroj nudi i pomoć u nabavci novca neophodnog za izgradnju. Ovo moskovsko javno preduzeće, koje zapošljava 14.000 ljudi, spremno je da sva tri projekta realizuje po sistemu "ključ u ruke", uvažavajući činjenicu da su Beogradu prioriteti metro i tunel ispod centra Beograda, a da bi se u sledećoj fazi "bušilo" ispod Topčidera.
Srpska delegacija, na sastanku održanom krajem prošle godine - koju su činili Lazar Radaković, pomoćnik ministra saobraćaja, Marina Sarić, direktor sektora za razvoj u Infrastrukturama železnice Srbije, i Mihajlo Mišić, operativni direktor Direkcije za građevinsko zemljište Beograda - informisala je potencijalne partnere o tome kako sada stoje stvari u vezi sa pomenutim projektima. Preneseno im je da naša država trenutno razgovara sa kineskim i francuskim kompanijama u vezi s projektom "Metro Beograd" i da još nisu zaključeni sporazumi zainteresovanih strana.
Rusi su na to konstatovali da je metro strateški, geopolitički i dugoročni projekat za državu i grad i da predstavlja okosnicu ekonomskog i privrednog rasta. Našim pregovaračima su poručili i da se ovakvi projekti planiraju na rok od 100 godina i da je u njih potrebno ulagati tokom celog eksploatacionog veka. Osim želje da grade pomenute projekte, Rusi su upozorili da je neophodno integrisanje u postojeće i planirane sisteme gradskog i železničkog saobraćaja Beograda. Poručili su i da svako naknadno razvijanje projekta poskupljuje njegovu vrednost.
Osim ponude, Mosmetrostroj je ponudio i da pomogne u organizovanju preduzeća koje bi realizovalo pomenute projekte. Takođe, pismo o namerama da se uključe u pomenute projekte, iz kompanije koja je završila 70 odsto poslova u moskovskom metrou poslali su i 25. decembra 2018. godine zameniku gradonačelnika Beograda Goranu Vesiću. Čekajući ishod pregovora sa Francuzima i Kinezima, Beograđanima ostaje da još "čekaju metroa".
Tunel koji će spojiti savsku i dunavsku padinu moći će da primi sav saobraćaj koji stiže Novim savskim mostom sa Novog Beograda, koji bi trebalo da počne da se gradi sledeće godine, i iz centra ka novobeogradskim blokovima. Gradnja tunela smanjiće gužve na potezu Brankova - Terazijski tunel - Dečanska - Despota Stefana. Osim što bi se centralno jezgro rasteretilo saobraćaja za 14 odsto, a prosečna brzina putovanja bi se povećala za 10 odsto, najveći benefit biće smanjenje ugljen-monoksida za devet odsto u prestonici.
Tunel će imati dve tunelske cevi duge oko dva kilometra, sa ulazima u Ulici Gavrila Principa kod Ekonomskog fakulteta i na Bulevaru despota Stefana, kod Policijske uprave za grad Beograd, poznatije kao stanice 29. novembar. Procene o tome kolika bi mogla da bude vrednost radova još nema. Sigurno je da će morati da se poruši veliki broj stambenih i poslovnih objekata oko planiranih ulaza. Trenutno se radi na formiranju građevinskih parcela ulaznog i izlaznog portala, što je u nadležnosti Direkcije za gradsko građevinsko zemljište Beograda.