Projekat „oživljavanja“ Avale podrazumeva izgradnju skijališta na površini od 4,5 hektara, gde se pored ski staze duge 550 metara planira se i izgradnja ski lifta dužine 480 metara, poligona za početnike, boba na šinama, zip lajna, mini golf igrališta, avantura parka, fabrike snega za veštačko osneživanje staze i brojnih pratećih objekata.
Međutim, plan izgradnje ski staze sa žičarom na Avali, planini koja je stavljena pod zaštitu države kao prirodno dobro, podrazumevao bi seču drveća i uništavanje šume, narušavanje propisa kao i životne sredine, sa potencijalno štetnim posledicama, kako po okolinu, tako i po pravne okvire.
Za projekat ski staze na Avali JP Skijališta Srbije su, u saradnji sa gradom Beogradom, opštinom Voždovac i Ministarstvom trgovine, turizma i telekomunikacija, 29. januara zaključili ugovor za izradu projekta sa konzorcijumom Integral trading corporation i Ornament invest inženjering, kao jedinim ponuđačem. Prema ranijim najavama ceo projekat trebalo bi da košta oko 5.000.000 evra.
U okviru izrade projekta, prema zaključenom ugovoru, tek predstoji izrada studije izvodljivosti i plana sadržaja za ski centar na Avali, a studija uticaja na životnu sredinu se još uvek ne pominje. Ovo je posebno važno s obzirom da Rešenje o stavljanju pod zaštitu prirodnog dobra Avala Grada Beograda iz 2007. godine za potez od Mitrovićevog doma do podnožja Avale gde bi se gradio centar, propisuje treći stepen zaštite, što podrazumeva zabranu krčenja šuma, izvođenja radova koji mogu poremetiti stabilnost terena, kao i zabranu izgradnje objekata, osim sanacije postojećih.
Ilustracija (www.pixabay.com)
Pored toga, Zakonom o šumama zabranjeno je pustošenje i krčenje šuma kao i seča zaštićenih vrsta drveća, kojih ima na Avali.
U kojoj meri bi projekat izgradnje ski centra na Avali poremetio biljni i životinjski svet i eko-sistem ove planine, još uvek nije poznato, što je po oceni arhitekte Ljubice Slavković, posebno problematično.
- To je još jedan u nizu projekata koji se radi kao i svi u Beogradu – netransparentno, otuđeno od interesa građana, a posebno je problematično što ga izvode Skijališta Srbije koja su već uključena u spornu izgradnju gondole na Kalemegdanu, koja je toliko kritikovana. Apsurdno je što Skijališta, i pored očiglednog otpora građana nastavljaju da razvijaju te ideje o žičarama - navodi Slavković.
Ona je podsetila i da je ceo grad raskopan, infrastruktura uništena te da Beograđani, u begu od ovih radova, sve češće odlaze na Avalu kao izletište, u prirodu, daleko od gradske buke.
Dragoslav Šumarac, bivši ministar građevine, ističe da je skeptičan da se čitav centar može izgraditi za pet miliona evra kako je naznačeno i upozorava da vremenske prognoze za narednih sto godina predviđaju sve više temperature, te je nejasno kako bi se uopšte ovaj projekat isplatio.
- Fabrika snega je preskupa, za to je potrebno mnogo vode a znamo da su podavalska naselja često bez vode. Bolje da su sredstava uložena u kanalizaciju tamo gde fali, a od ovog ski centra će građani imati malo koristi - naglašava Šumarac.