Rezultati vanrednog inspekcijskog nadzora na najfrekventnijim mostovima u Srbiji – most „Gazela” preko Save, stari i novi most na Dunavu kod Beške i Pančevački most, pokazuju da su ovi mostovi bezbedni za upotrebu, navode u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
Komisija, koja je uradila kontrolu mostova, naložila je mere koje je potrebno sprovesti kako bi se otklonili uočeni nedostaci, koji ne utiču za bezbednu upotrebu mostova. Za svaki od ovih mostova naložene su dodatne provere i pregledi specijalizovanom opremom kako bi se dobile detaljnije informacije o stanju konstrukcija objekata i potrebnim merama u vezi s njihovim održavanjem.
U kontroli mosta „Gazela”, zaključeno je da su uočena oštećenja, koja ne ugrožavaju stabilnost mostovske konstrukcije, i naložene su mere koje uključuju popravku sistema za odvodnjavanje, otpušavanje slivnika i delova pešačke ograde. Pored mera, naložen je i glavni pregled mostovske konstrukcije i utvrđeni su rokovi za popravke, koje nisu obuhvaćene redovnim održavanjem.
Na Pančevačkom mostu, drumsko-železničkom mostu preko Dunava, kontrolisano je stanje čelične konstrukcije, za koju je ocenjeno da je sigurna i bezbedna za odvijanje drumskog i železničkog saobraćaja. Date su i preporuke, koje je neophodno sprovesti da bi most i dalje bio funkcionalan i bezbedan za saobraćaj, pre svega u delu železničkog saobraćaja, kao i zaštite od korozije.
Ilustracija (www.pixabay.com)
U kontroli starog i novog mosta preko Dunava kod Beške, zaključeno je, između ostalog, da je potrebno izvršiti sanaciju ležišnih greda i ležišta na starom mostu. Na novom mostu potrebno je završiti preostale radove na izgradnji mosta, a pre svega radove na osiguranju od erozije rečnog dna i priobalja u zoni mosta i temelja novog mosta, kamenom oblogom koja je predviđena projektom.
Vanredni inspekcijski nadzor najfrekventnijih mostova u Srbiji sa rasponom stubova dužim od 100 metara, započet je u avgustu po nalogu potpredsednice Vlade Srbije i ministarke građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, prof. dr Zorane Mihajlović.
U kontrolama najfrekventnijih mostova učestvovali su u zavisnosti, osim republičkih građevinskih inspektora, i stručnjaci iz preduzeća Putevi Srbije, Infrastrukture železnice Srbije, kao i predstavnici Gradskog zavoda za veštačenje iz Beograda, Saobraćajnog instituta CIP, Instituta za puteve i Mostprojekta.
Za održavanje i sanaciju mostova na auto-putevima i regionalnim putevima zaduženo je preduzeće Putevi Srbije, dok su mostovi na železničkim prugama u nadležnosti preduzeća Infrastrukture železnice Srbije. Stanje mostova u Srbiji kontrolišu Javno preduzeće Putevi Srbije, u čijoj je nadležnosti 2.960 mostova, i Infrastruktura železnice Srbija, koja nadgleda 956 mostova.
U Putevima Srbije navode da se godišnje izdvaja oko deset miliona evra za periodično održavanje mostova, koje podrazumeva velike popravke, sanacije i rekonstrukcije, dok se za redovno održavanje izdvaja oko milion evra, dok u Infrastrukturi železnice Srbije kažu da je godišnje oko milion evra namenjeno za redovno održavanje mostova. Mostovi se kontrolišu svakodnevno, periodično i godišnje, a posebna komisija, sastavljena od stručnjaka, posle utvrđivanja kompletnog stanja sastavlja izveštaje, naručuje projekte za sanaciju i popravku određenih mostova.