Svaki deo trase budućeg auto-puta kroz Grdeličku klisuru gotovo da je u potpunosti dobio konture nove, moderne saobraćajnice. Obimni građevinski radovi na svakoj krivini približavaju se kraju, a vredni neimari uspeli su da ukrote ćudljivu trasu ovog dela Koridora 10. Novi auto-put, okružen brdima, prolazi dolinom Južne Morave kao kroz iglene uši. Na malom prostoru projektanti i izvođači radova uspeli su da smeste, pored magistralnog puta, međunarodne pruge, dalekovoda i reke, modernu saobraćajnicu koja će omogućiti brži i, što je još važnije, bezbedniji saobraćaj.
Od oko 26 kilometara deonice Koridora 10 kroz Grdeličku klisuru, pod asfaltom je 23,5 kilometara, pa su očekivanja da će svi građevinski radovi biti gotovi do kraja godine. Radnici angažovani na izgradnji tunela Predejane i na dve potceline koje se nalaze neposredno ispred i iza tunela Manajle su već završili svoj deo posla, a procenat svih izvedenih građevinskih radova kroz celu Grdeličku klisuru dostigao je 96 odsto. Završena je i petlja u Vladičinom Hanu, dok se radovi na petlji kod Predejana privode kraju. Na ulazu u Grdeličku klisuru, pored sanacije posledica rušenja dela zaštitne kosine, intenzivno se radi na regulaciji reka i izvode različite vrste betonskih radova. Postavljaju se i ivičnjaci, rigole, a u toku su i asfalterski radovi.
- U tunelu Manajle, u levoj cevi, završavamo farbanje tunela i uskoro počinju radovi na završnom, odnosno habajućem sloju asfalta čime će svi građevinski radovi u ovoj cevi biti završeni. U desnoj cevi radimo nasip, bočne drenaže, podužni sabirni kolektor i kabl-kanale, dok se na južnom portalu vrši ozelenjavanje kosina - nabraja preostale radove Leonid Vuković, šef projekta „Jug" u Koridorima Srbije.
Ilustracija (www.pixabay.com)
Na završenim potcelinama su već postavljeni i saobraćajni znaci, a urađena je i horizontalna signalizacija, dok je na potcelinama na kojima se radi i laicima jasno da je kraj vrlo blizu. Pored dva tunela, sa po dve tunelske cevi, izgrađena su 33 mosta, čija je ukupna dužina 5,7 kilometara, 20 regulacija rečnih korita od oko šest kilometara, a izmešteni su i delovi međunarodne pruge i magistralnog puta.
- Na celoj deonici postavili smo više od 4.000 šipova ukupne dužine oko 45 kilometara i imamo stotinak potpornih zidova dugih oko 15 kilometara kao i više od 155.000 metara kvadratnih zaštitnih kosina. Na samo jednoj celini, dugoj šest kilometara, trećina se štiti kosinama - objašnjava Vuković.
Na trasi auto-puta kroz klisuru su i mostovi Vrla i Džemen do. Njihova dužina je 645 odnosno 495 metara. Neki od njihovih stubova su visoki čak 62 metra, a u svaki od temelja je ugrađeno 200 kubika betona. Na celoj deonici upotrebljeno je oko 1.400 nosača za mostove, a njihova pojedinačna težina se kreće između 95 i 110 tona.NOVI auto-put pružiće mogućnost putnicima da lepotu Grdeličke klisure sagledaju na potpuno drugačiji način. U to su se uverile stotine građevinaca iz Srbije, Bugarske, Španije i Republike Srpske. Ipak, najviše će pamtiti ćudljivost klisure koja im je zadala mnoge glavobolje, ali i obogatila radne biografije, jer je na ovoj, relativno kratkoj deonici, primenjeno sve što se može zamisliti u putnoj privredi. Trenutno je na gradilištu angažovano 490 radnika i 230 građevinskih mašina i kamiona.
Intenzivni su i radovi na sanaciji posledica rušenja dela zaštitne kosine u blizini Predejana, gde se pre nešto više od mesec dana obrušilo oko njenih 100 metara.
- Od oko 350.000 kubika zemlje već je uklonjena trećina, dok je u podnožju izvedeno dvadesetak armiranobetonskih šipova za duboko fundiranje buduće galerije, kao i dva seta oplate za izradu nosača. Radovi se izvode neprekidno. U toku dana se nestabilni materijal gura sa kosine, a u noćnoj smeni se obavlja odvoz zemlje i izrada šipova - kaže Vuković.