Remek-delo nad Dunavom: "Žeželj" obara svetske rekorde

18.07.2018. | Z. Grumić | Novosti

Novi železničko-drumski most izgrađen preko Dunava u Novom Sadu, na mestu nekadašnjeg Žeželjevog mosta porušenog pre 19 godina u NATO agresiji na našu zemlju, izuzetno je značajan za Srbiju jer se nalazi na Koridoru 10, i prema svim međunarodnim merilima, veliko je dostignuće naše tehnike - rekao je za Novosti, diplomirani inženjer Aleksandar Bojović, odgovorni projektant konstrukcije mosta i tehnički direktor beogradske firme DEL ING.

U iščekivanju skorog završetka izgradnje prilaznih puteva i svečanog otvaranja mosta, najavljenog za ovu godinu, iskusni građevinac, sa skoro četiri i po decenije prakse u projektovanju i nadzoru izgradnje čeličnih mostova, sportskih i industrijskih hala i drugih objekata širom sveta, kaže da je veoma zadovoljan obavljenim poslom.

Bojović napominje da se o novom grandioznom objektu u široj javnosti malo zna, jer se tokom njegove poprilično duge gradnje uglavnom govorilo o problemima koji su bili prevashodno netehničke prirode.

- Železničko-drumski most je čelični, lučni, s dijagonalnim „vešaljkama", i svetski je rekorder u toj vrsti mostova. Ima dva železnička koloseka s najvećim rasponom luka u svetu, od 219 metara, kao i najveće saobraćajno opterećenje u Srbiji, tri puta veće od onog na beogradskoj Gazeli - kaže Bojović.

Prema urbanističkim uslovima iz 2009. godine, most je lučni i čelični, a to je najbolje rešenje, što dokazuje i svetska praksa.

- Tim urbanističkim uslovima nijednom rečju nije tražena bilo kakva vizuelna sličnost sa starim Žeželjevim mostom - dodaje Bojović.

- U svetu nije uobičajeno da se mostovi nazivaju po njihovim graditeljima, pa se tako, na primer, onaj najčuveniji u San Francisku zove „Golden gate“ a ne po projektantu Džozefu Štrausu. Ja sam nedavno predložio da naš novi most dobije naziv po Milutinu Milankoviću, a ima i drugih predloga.

Reč je o prvom mostu u Srbiji projektovanom potpuno prema evropskim tehničkim standardima, što ga čini poslednjom rečju tehnike.

- Prvi je most u Srbiji gde je primenjeno sklapanje na obalama, transport lukova preko reke i spajanje na srednjem stubu.

Bojović ističe i da se učešće srpskih firmi koje su podizvođači špansko-italijanskog konzorcijuma Azvi - Tadei - Horta Koslada uglavnom prećutkuje u medijima. Među mnogobrojnima su beogradske DEL ING, Encode, Mostogradnja, IMD Metal, PIM i Antikor, zatim Axa-001 inženjering i Karin komerc iz Novog Sada, Letač iz Inđije, a monitoring je predvodio novosadski Fakultet tehničkih nauka. Potpuni spisak učesnika gradnje biće objavljen u monografiji koja se privodi kraju.

Novi most, preko kojeg je nedavno pušten železnički saobraćaj, dug je 474 metra, a u okviru njegove širine od 31,5 metara smeštene su još dve drumske trake i dve pešačko-biciklističke staze. Rasponi lučnih delova su 219 i 177 metara.

Na probnom opterećenju izvedenom 3. i 4. aprila, na novom mostu se našlo ukupno 7.050 tona vagona i kamiona. Poređenja radi, masa Brankovog mosta u Beogradu je 3.500 tona, a Gazele 6.000 tona.

Prema poslednjim podacima, most košta 55 miliona evra, od čega EU plaća 25 miliona, a Srbija 30 miliona evra, što po kvadratnom metru iznosi 3.700 evra.

 
Share |

Komentari: 0

VESTI /iz kategorije/


Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
Miloš 01.01.2020.
Ona trolejbuska okretnica, koju je neki "mo...
SAŠA 23.12.2019.
Ovo je dokaz da građane ne treba uzimati mn...
Mićo 20.11.2019.
Ko to kaže da je most graditi pored mosta j...
Invekta 18.11.2019.
Odlično rešenje, olakšava posao, a efekti s...
boki 14.11.2019.
kao prvo idealno ravnih dasaka iz paleta je...