Trasa Koridora 11 u izgradnji, posebno na deonici broj pet, od Ljiga prema Lajkovcu, projektovana je tako da se dobrim delom pruža ispod ili u najboljem slučaju u nivou poplavnog talasa koji je u proleće 2014. dostigla reka Ljig.
Uvid na licu mesta, ali i pojedine „stručne sumnje“ ukazuju da ima razloga za bojazan da niski, ukopani i „vodoplavni propusti“ nisu jedina mana na trasi auto-puta – posebno, Lajkovac – Ljig. Za razliku, naime od „austrijske“ trase „Lajkovačke pruge“ koja ide po pobrđu leve obale reke Ljig i „stare“ Ibarske magistrale koja je „izdignuta“ na levoj obali, trasa novog puta uglavnom ide samom dolinom reke. Poznavaoci kažu da je jedan od razloga, (a ne zna se da li ima i drugih) tome ušteda, jer se na taj način uglavnom eksproprisalo poljoprivredno zemljište, dok bi rušenje građevina u naseljima iziskivalo veće troškove.
Međutim, takvo projektantsko i investitorsko opredeljenje ima potencijalno opasan nedostatak. Izdizanje trase pored reke i ukrštanje sa njom uveliko sužava korito, odnosno „posudu“ za razlivanje vode u slučaju većih, a videlo se to i u nedavnim poplavama. Takođe, nasipi i betonske konstrukcije nadvožnjaka sužavaju korito eventualnog poplavnog talasa. I bez toga, na pojedinim mestima duž trase i „golim okom“ je vidljivo da je ona gotovo u nivou sa visinom poplavnog talasa iz 2014. To se i sada može videti na obližnjim kućama blizu nadvožnjaka Bogovađa koji se upravo dovršavao dok je ekipa Danasa merila ukopanost ovih propusta kao i „vodostaj“ iz 2014. u odnosu na „putostaj“ nove trase.
Peta deonica Koridora 11 privedena je kraju, ali auto-put – iako je to trebalo da bude urađeno još prošlog leta – nije i ne zna se kada će biti pušten u rad. Glavni investitor projekta je Vlada Srbije, a izvođač radova kineska kompanija Šandong.
I dok je Šandong nadgledao radove na deonici tri, 24 kilometra puta na deonici od Ljiga do Lajkovca (deonica 5), Kinezi su u potpunosti poverili domaćem podizvođaču Energoprojektu. Iako su iz ove kompanije još ranije upozoravali na nepravilnosti u projektu, ništa nije promenjeno.
U Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture za list Danas je rečeno da nikakve izmene glavnog projekta u pogledu nivelete auto-puta nisu vršene „u hodu“ i da izvođač radova Šandong sa svojim podizvođačem Energoprojektom izvodi radove na trasi auto-puta od Lajkovca do Ljiga u skladu sa projektnom dokumentacijom izrađenom od strane Instituta za puteve, koja je dobila sve neophodne saglasnosti Republičke revizione komisije.
– S obzirom na to da je tokom izgradnje navedene deonice uočeno da su pojedini pločasti propusti koji služe između ostalog i za prolaz poljoprivredne mehanizacije postavljeni dosta nisko u odnosu na okolni teren, projektantski nadzor – Institut za puteve je dostavio tehnička rešenja koja su tretirala ovaj problem i po kojima je izvođaču radova dat nalog da izvede radove – ističu u ovom Ministarstvu.
Kako izvođač radova još uvek nije u potpunosti izveo sve radove na odvodnjavanju i izradi odvodnih kanala, u Ministarstvu napominju kako je moguće da u zonama nekih pločastih propusta „stoji“ voda koja ne otiče.
– Izvođaču radova je naloženo da izvede sve odvodne kanale kako bi se naknadno izvršila provera odvođenja vode sa kompletnog trupa auto-puta, između ostalog, i u zonama pločastih propusta – navodi se u odgovoru Ministarstva Danasu.
Prvih 100 kilometara Koridora 11, od Obrenovca do Preljina, odnosno Čačka, trebalo je da bude pušteno u saobraćaj još jula prošle godine. Međutim, Šandong je u dva navrata aneksima produžio rok za predaju objekta. Kaznene penale, o čemu su mediji pisali pre nekoliko meseci, Šandong nije platio jer do kašnjenja nije došlo, kako je objašnjeno, njihovom krivicom, a uočene greške u radovima ispravili su o svom trošku.