Strane investicije već godinama unazad svoje mesto pronalaze na srpskom tržištu, a glavnu reč u prestonici trenutno vode Kinezi i Izraelci. Slučajno ili ne, ali grupe investitora iz ove dve daleke zemlje čini se da su manje-više „podelile" posao kada su u pitanju građevinski projekti na teritoriji glavnog grada. Tako Kinezi uglavnom novac ulažu u infrastrukturu, dok se oni drugi radije opredeljuju za podizanje kapitalnih poslovno-stambenih objekata i tržnih centara.
Izraelci su tako investirali u tržne cente „Zemun park",„"Aviv park", „Rajićeva", „Big fashion“ a već je počela i gradnja istoimenog kompleksa na Vidikovcu.
Takođe, Izraelci su u srpsku prestonicu doneli i prvi biznis-park „Airport city“ na Novom Beogradu. Međutim, to je samo početak jer je u toku izgradnja dva velika kompleksa u Ulici kneza Miloša - „Skyline Belgrade" na prostoru nekadašnjeg MUP-a, te drugi na mestu bivše američke ambasade. I to nije sve jer su Izraelci pre par meseci pazarili i prostor bivšeg „Depoa" u Bulevaru kralja Aleksandra.
Poslednjih godina, međutim, Izraelci se sve više okreću i gradnji stambenih naselja. Jedan takav kompleks nikao je ispod Botaničke bašte, na mestu nekadašnje fabrike IKL, dok se u martu krenulo sa gradnjom „Voždovih kapija" na Voždovcu.
Slika. „Airport city“ se još gradi (foto: www.cbre.com)
Kako je nedavno za Blic govorio sekretar za urbanizam i građevinske poslove Miloš Vulović, izraelske kompanije znak su oporavka domaćeg tržišta.
- Oni kao investitori danas dominiraju, a to vam je najbolji znak da je tržište ozdravilo, budući da su oni uvek prvi koji odlaze sa bilo kog tržišta i to ne kad već počne da gori, nego šest meseci pre toga. Ako se oni šire i kupuju, znajte da je tržište stabilno. A njih je sve više u Beogradu - rekao je tada Vulović.
S druge strane, godine za nama beležile su i velika ulaganja kineskih investitora, ali je njihov novac trošen najčešće na izgradnju saobraćajnica. Pravi primer toga je Pupinov most, koji je 2014. godine spojio zemunsku opštinu i palilulsko naselje Borča, a glavni izvođač radova na projektu bila je kineska kompanija CRBC.
Međutim, Kinezi su interesovanje pokazali i za železnički saobraćaj, te je tako nedavno započeto i sa modernizacijom i rekonstrukcijom pruge Beograd-Budimpešta. Prva tačka radova je Železnička stanica u Zemunu. Obilaznica oko Beograda takođe se trenutno nalazi u rukama Kineza, tačnije kompanije Power China.
Prema dosadašnjim najavama početkom naredne godine trebalo bi da počne i izgradnja srpsko-kineskog industrijskog parka u Borči, koji će podići već pomenuta CRBC.
Ipak, to je samo početak jer su sa kineskim kompanijama prethodnih dana potpisani ugovori za dva mega projekta: izgradnja sistema za odlaganje otpadnih voda iz centralnog gradskog područja i toplodalekovoda Obrenovac - Novi Beograd.