Deonica Ub - Lajkovac na Koridoru 11, tri godine nakon izgradnje, naći će se na sudu umesto na mapi vozača koji putuju ka Jadranu. Ova trasa, koju su prozvali „auto-put iz njive u njivu", nikada nije puštena u saobraćaj, a 4,5 kilometara, od ukupno 12,5 koji su asfaltirani, moraće da se radi iz početka, za šta će biti potrebno oko milijardu dinara, odnosno nešto više od osam miliona evra. Uočena su brojna oštećenja, a utvrđeno je da su majstori ugradili glinu u osnovu auto-puta.
Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture podnelo je krivičnu prijavu Tužilaštvu za organizovani kriminal protiv 14 odgovornih lica na čelu sa bivšim ministrom Milutinom Mrkonjićem, kao i protiv direktora građevinskih preduzeća - PzP Beograd Bore Jelića, AS Putevi Užice Milana Bojovića i Ratomira Todorovića direktora AD Planum i inženjera iz Instituta za puteve, Koridora Srbije i Saobraćajnog instituta CIP koji su bili angažovani kao nadzorni organ i trebalo je da ukažu na propuste i korišćenje neadekvatnog materijala.
Kako Novosti nezvanično saznaju, u resornom ministarstvu su, posle izveštaja Saobraćajnog instituta CIP i Puteva Srbije o stanju ove saobraćajnice, odlučili da nadležni pravosudni organi utvrde da li postoji odgovornost ljudi koji su radili na ovom projektu, i kolika je, jer će sanacija već urađenog auto-puta morati da se plati iz budžeta. Postoje i aktivne su garancije koje su dali Putevi Užice i Planum u iznosu od 331 milion dinara, a ostatak od 680 miliona za ovu sanaciju moraće da se uzme iz republičke kase.
Izgradnja ove deonice započeta je 2010. a završena je 2014. godine. Naručilac posla bilo je tadašnje Ministarstvo saobraćaja, korisnik Koridori Srbije, a izvođači Planum, Putevi Užice i PzP Beograd.
Slika. Koridor 11 (www.pixabay.com)
Putevi Srbije su u aprilu ove godine u izveštaju utvrdili brojna oštećenja na površini kolovoza, konstatovane su pukotine na asfaltu od po tri centimetra, ulegnuća ispred i iza mostova, kao i bele fleke na asfaltnom zastoru na mostovima. Zbog toga je ovo preduzeće tražilo od Koridora da izrade projekat sanacije ove deonice, a Koridori su za to u junu angažovali Saobraćajni institut CIP.
Inženjeri iz CIP-a su utvrdili da pukotine idu kroz ceo asfaltni sloj, kao i da su nastale na dnu slojeva auto-puta. Ocenili su i da je glavni uzrok oštećenja sloj drobljenog kamena i nasip od gline koji se nalaze na dubini od 87 do 100 centimetara! To znači da će zbog gline morati da se skine sloj ove debljine i da se uradi ponovo. Utvrđeno je da su razlozi nastanka oštećenja i „slaba zbijenost, povećana vlažnost i smanjena koherentnost materijala".
U elaboratu CIP konstatuje se da su svi materijali koji su ugrađeni u osnovu auto-puta neodgovorajućeg kvaliteta. Samo posle pregleda deonica auto-puta na koje su ukazali Putevi Srbije predloženo je da se sanira 2.620 metara kolovoza, a procenjeno je da bi za to bilo potrebno oko 580 miliona dinara. CIP je predložio sanaciju još 1.995 metara auto-puta, a okvirna procena je da bi popravke ukupno koštale 1,069 milijardi dinara.
- Sanacijom je predviđeno skidanje elemenata kolovoza u debljini od jedan do tri metra, na pojedinim mestima kod stubova mostova i do 11 metara, i to ukupno na najmanje 4,5 kilometara auto--puta - navodi se u analizi CIP. - Na deonicama gde su niski nasipi i useci trenutno nema oštećenja, ali se sigurno očekuje da bi posle puštanja u saobraćaj i ovde došlo do istih problema zbog korišćenja neodgovorajućeg materijala.
Ova deonica je u garanciji izvođača do 14. decembra, odnosno još mesec i po dana, a deonica je 2015. godine predata Putevima Srbije.