Iako su početkom novembra prošle godine otvorene ponude za gradnju međudržavnog mosta Svilaj preko rijeke Save, deonice auto-puta u Hrvatskoj od Sredanaca do granice BiH, te na prostoru BiH od Odžaka do granice s Hrvatskom dužine deset kilometara, još nije izabran izvođač radova za jedan od najvažnijih projekata saobraćajne infrastrukture u Bosni i Hercegovini.
Nekoliko puta je iz Komisije, koju čine članovi Ministarstva prometa i komunikacija BiH te eksperti kompanije „Hrvatske autoceste“, najavljivano da će izvođač radova konačno biti izabran, ali do toga nije došlo ni krajem januara. Priča o gradnji famoznog mosta počela je pre šest godina, kada je donesena odluka o izgradnji.
Ilustracija (www.pixabay.com)
Izet Bajrambašić, pomoćnik ministra za promet i komunikacije BiH, izjavio je za „Avaz“ da Komisija, čiji je član, detaljno razmatra sve ponude eventualnih izvođača koje su pristigle te da to zahtijeva dodatno vrijeme.
- Mislim da će sredinom februara biti konačno donesena odluka. Održali smo nekoliko sastanaka u Zagrebu s predstavnicima kompanija i konzorcija koji su se javili i zaista razmatramo svaku pojedinost. Projekt je izuzetno ozbiljan pa smo od pojedinih kompanija tražili da nam objasne sve reference – rekao je Bajrambašić.
Ako nije precizirano šta se to tačno razmatra i koje su ponude sporne, moguće je da su velike oscilacije u cijenama ponuda razlog otezanja izbora izvođača.
Tako je najjeftiniju ponudu za gradnju dionica i objekta dao konzorcijum kompanija „Integral inženjering“ iz Laktaša i „Vektor-Integra“ iz Sarajeva. Ovaj konzorciumj na tender se prijavio s ponudom od 22.959.088 evra, dok je najskuplja ponuda stigla od hrvatske kompanije „Kamgrad“, 29.874.900 evra, što je skoro sedam miliona evra razlike.
Evropski fondovi
Otezanje pri izboru izvođača moglo bi se objasniti činjenicom da su do sada propala dva tendera. Prvi u 2011. dodeljen je austrijskom „Strabagu“, koji ni nakon 180 dana nije uveden u radove zbog nedostatka dokumentacije, pa je sve palo u vodu. Drugi put posao je dodeljen hrvatskom „Viaduktu“, iako je njihova ponuda bila treća po vrednosti.
„Strabag“ je podneo tužbu sa zahtevom za odštetu od pet miliona KM, a u drugom pokušaju izbora ponuđača „Evropska banka za obnovu i razvoj“ (EBRD) potpuno se povukla iz finansiranja gradnje ovog mosta pa je i taj tender pao 2014. godine.
Još jedan od mogućih razloga je i činjenica da Hrvatska za gradnju mosta Svilaj-Odžak koristi 80 posto sredstava evropskih fondova, a da je Vijeće ministara BiH donelo odluku da se radi po zakonu o javnim nabavkama Hrvatske, što implicira strožije procedure prilikom biranja izvođača.
Pristigle ponude
- 22.959.088 evra – „Integral inžinjering“ iz Laktaša i „Vektor-Integra“ iz Sarajeva
- 29.367.531 evro – „Construcciones Rubau“ iz Španije
- 28.661.658 evra – „Strabag“ Austrija
- 26.322.044 evra – Konzorcij „Euroasfalt“, ŽGP iz BiH i „Zagreb-montaža“ Hrvatska
- 29.641.338 evra – „Ohl ŽS“ Češka
- 26.992.707 evra – Konzorcij „Viadukt“ iz Hrvatske i „Hering“ iz BiH
- 29.874.900 evra – „Kamgrad“ iz Zagreba