Obilaznici oko Dimitrovgrada i auto-putu do granice sa Bugarskom, na istočnom kraku Koridora 10, kao da se ne da da budu završeni. Uskoro će dobiti i trećeg izvođača jer su „Koridori Srbije“ dali „crveni karton“ bugarskoj firmi „Trace group“ i pokrenuli raskid ugovora.
Izgradili su svega 13 odsto od ugovorenih šest kilometara auto-puta i sedam mostova. Na ovu deonicu su uskočili krajem juna prošle godine, kada su zamenili austrijsku „Alpinu“ koja je 2013. godine bankrotirala.
Ilustracija (www.pixabay.com)
„Koridori Srbije“ su podneli odštetni zahtev i kažu da će izvođač morati da plati penale zbog kašnjenja. Koliko, ne zna se, ali je poznato da je vrednost ugovorenog posla bila oko 2,2 milijarde dinara i da je sve trebalo da bude završeno za 15 meseci. U međuvremenu će „Svetska banka“, kao finansijer ovog projekta, pokrenuti ubrzanu proceduru za izbor novog izvođača radova.
Bez obzira na sve teškoće Dmitar Đurović, direktor „Koridora Srbije“, obećao je da će ova deonica biti završena do kraja 2016. godine, do kada treba da bude izgrađen ceo Koridor 10 kroz Srbiju. Toni Verheijen, direktor „Svetske banke“ u Beogradu, rekao je da je važno da ovaj ugovor bude raskinut.
- To pokazuje da srpska vlada može da kontroliše rad kompanija sa kojima postoji ugovor. Ustanovljeno je da nema napretka i mi smo to, takođe, ustanovili. Sada je važno da se pred početak nove sezone pronađe novi izvođač radova – kazao je Verheijen.
To će biti treći javni poziv za tu deonicu. Prva se na njoj oprobala austrijska „Alpina“, koja je takođe bila kandidat za raskid ugovora, ali je u međuvremenu bankrotirala. Radove je počela još u aprilu 2010. godine i obavezala se da ih završi za 720 dana. Kasnila je zbog nedovršene eksproprijacije, arheološkog otkrićarimskog puta „Via Militaris“, nepredviđenih radova i tako gubila vreme da bi zbog naknadnih radova ispostavljala odštetne zahteve, koji su dogurali do nekoliko desetina miliona evra. Odlaskom u bankrot za sobom je ostavila tek nešto više od polovine započetog posla.
Premijer Aleksandar Vučić nedavno je rekao da Srbija ozbiljno gradi auto-puteve i da će u roku biti završeni i južni i istočni krak Koridora 10. On je naveo da je završeno više od 51 odsto radova na istočnom kraku Koridora 10 – od Niša do bugarske granice, gde je težak teren zbog Sićevačke klisure, kao i da je oko 36 odsto radova završeno na južnom kraku od Leskovca do Makedonije, gde su najteži radovi kroz Grdeličku klisuru.
Vučić je dodao da će i poslednja deonica, koja je poslednja ugovorena, Levosoje – Srpska Kuća, biti završena do kraja 2016. godine, do kada inače treba da bude gotov ceo Koridor 10.
Bugarska kompanija nije jedina sa kojom postoje problemi. Kada im je proletos udeljen žuti karton, opomena je istovremeno izrečena i kompaniji „Aktor“, zaduženoj za deonicu od Staničenja ka Pirotu. Ona je probila dva tunela „Sopot“ i „Sarlah“, ali je na ostalim delovima usporila gradnju. Do raskida ugovora ipak nije došlo, jer su posle opomene ubrzali radove.
Na problem sa „Aktorom“ ukazao je Fiskalni savet i objasnio kako se izvođači radova dovijaju da dodatno naplate svoje angažovanje.
- Izvođač podnosi planove radova kojima samoinicijativno nameće pomeranje rokova, a u određenim slučajevima sprovodi dodatne radove i stvara troškove bez odobrenja nadzora i poslodavca. Na terenu gotovo i da nema radova, a zbog neaktivnosti na gradilištu uklanjanje gornjeg sloja zemljišta se obavlja već nekoliko puta – navedeno je u izveštaju Fiskalnog saveta iz februara ove godine.