Potpredsednica Vlade Srbije i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović izjavila je da je osnovni cilj predloženih izmena i dopuna dva zakona iz oblasti železnica nastavak reformi koje se sprovode u „Železnicama“ i zelezničkom transportu.
- Želimo da i operativno i finasijski železnica bude profitabilna, efikasna i da sve ono što smo radili u prethodnih godinu ipo dana bude samo početak našeg usklađivanja i uključivanja naše železnice u železnički sistem EU – kazala je Mihajlović u Skupštini Srbije.
Obrazlažući predložene izmene i dopune Zakona o železnici i Zakona o bezbednosti i interoperabilnosti železnice, Mihajlović je navela da se novine tiču poboljšanja i povećanja bezbednosti, uspostavljanje konkurencije u železničkom transportu, uvođenje pristupa i korišćenja železničke mreže.
Ona je napomenula da je železnički transport u Srbiji dugi niz godina bio poslednja vrsta transporta.
- Prioritet i interes vlade je da se železnica i železnički transport vrate na mesto na koje zaslužuju – istakla je Mihajlović. Ona je navela da je od 3.809 kilometara pruga u Srbiji samo 36 odsto elektrificirano .
Mihajlović je rekla da se pored reformi u želenicama koje su već u toku, radi na pokretanju investicionog ciklus kako bi se pokrenulo 1,5 milijardu evra koje „stoje“ u železnicama.
Poslanici razmatraju izmene Zakona o železnici, koji predviđa liberalizaciju želežničkog saobraćaja, budući da će operaterima biti dostupna svaka deonica na kojoj se odvija saobraćaj.
Vlada Srbije je predložila da se taj zakon donese po hitnom postupku, jer bi, kako je objasnila, u suprotnom bilo značajnih posledica za železnički saobraćaj u Srbiji, ali i za rad 15 privrednih društava za upravljanje javnom želežničkom infrastrukturom i obavljanje javnog prevoza u želežničkom saobraćaju. Navela je da je neophodno da članice EU železničkim prevoznicima omoguće status samostalnih operatora koji će poslovati na komercijalan način – u skladu sa zahtevima tržišta.
Vlada kaže da je zaostajanje u usklađivanju propisa Srbije koji se odnose na železnički saobraćaj u odnosu na propise EU i zaostajanje u restrukturiranju navedenih železničkih preduzeća, odnosno celokupnog sistema železničkog saobraćaja na teritoriji Srbije, već dovelo do njihove nekompatibilnosti ili neusklađenosti i sa železnicama zemalja u okruženju i sa železnicama zemalja EU.
To je dovelo i do disproporcije u investiranju u železnicu u poređenju sa drumskom infrastrukturom, a razlog tome je što nijedan investitor ne želi da ulaže u nerestrukturisanu, zastarelo organizovanu i neefikasnu železnicu.
- Neke posledice se već sada osećaju, a to je zaobilaženje Koridora 10, kao prirodno najpogodnijeg i najkraćeg puta iz Zapadne Evrope za Tursku i Bliski Istok i skretanje tokova roba na alternativne pravce kroz Rumuniju i Bugarsku – navodi Vlada Srbije.