Egipat će u četvrtak, 6. avgusta, pustiti u rad prošireni Suecki kanal, koji bi trebalo da donese novi podstrek svetskoj trgovinskoj razmeni i da poveća kapacitet ključnog vodnog puta koji povezuje Sredozemno i Crveno more.
Kanal, otvoren 1869. nakon izgradnje duge deceniju, ključni je izvor prihoda za Egipat i simbol nezavisnosti 20-og veka, prenosi agencija Frans pres.
Predsednik Egipta Gamal Abdel Naser je 1956. nacionalizovao kanal, kojim je do tada upravljala Suec kanal kompanija, u vlasništvu Britanaca i Francuza. Nacionalizacija je izazvala Suecku krizu tokom koje su Britanija, Francuska i Izrael, udruživši se u tajni savez, napale Egipat.
Kanal igra ključnu ulogu u globalnoj trgovini i važna je ruta za transport nafte.
Prema podacima američke Agencije za informisanje o energetici, 2013. godine je 4,6 odsto globalne nafte i naftnih prerađevina prolazilo kroz Suecki kanal ili naftovod SUMED, koji predstavlja alternativnu rutu od Crvenog mora do Mediterana.
Saobraćaj kroz kanal je 2007. činio 7,5 odsto globalnog pomorskog saobraćaja, navodi Svetski brodarski savet.
Proširenje kanala u dužini od 72 kilometra skratiće period čekanja brodova sa 18 na 11 sati i omogućiti dvosmernu plovidbu. Proširenje kanala trajalo je manje od godinu dana i koštalo oko devet milijardi dolara (7,9 milijardi evra), što je mahom finansirano investicionim sertifikatima prodavanim Egipćanima.
Projekat se sastoji od 37 km novog, paralelnog kanala i 35 km produbljivanja i proširenja postojećeg kanala. Trenutno kroz kanal može proći maksimalno 49 brodova dnevno, a vlasti kanala navode da će proširenje gotovo udvostručiti taj broj do 2023.
Egipatska vlada se nada da će projekat više nego udvostručiti prihode od naknade za plovidbu kanalom, koja je ključni izvor budžetskih prihoda Egipta, sa 5,3 milijarde dolara koliko se očekuje u 2015. na 13,2 milijarde u 2023.
Stručnjaci, međutim, navode da još uvek nije jasno koliko će unapređenje 192 km dugog kanala doprineti svetskoj trgovini.