- Pepeo će u narednom periodu biti korišćen za gradnju auto-puteva, pruga i drugih infrastrukturnih objekata – izjavio je državni sekretar u Ministarstvu građevine Dejan Trifunović.
On je precizirao da bismo samo s postojećim zalihama od 200 miliona tona pepela mogli, poređenja radi, sagraditi auto-put od Beograda do Londona dugačak oko 2.000 kilometara.
- Nije normalno da Srbija gradi Koridor 11 između dve elektrane, a da ne koristi pepeo. Godinama čekamo na to, ranije nije bilo dovoljno političke volje i znanja. Upotrebom pepela ćemo rešiti probleme EPS-a i dosta pomoći putogradnji i doprineti ekologiji – rekao je Trifunović. - Postoji odluka EPS-a da se pepeo besplatno koristi za javne projekte infrastrukture. Oko 200 miliona tona pepela ima na deponijama i radili smo projekciju da se s postojećim zalihama može napraviti auto-put do Londona dug 2.000 kilometara, a tržišna vrednost tog pepela je oko milijardu evra.
Trifunović je dodao da na tržištu tona pepela vredi pet evra.
Profesor Branimir Ujdur, koji je ranije bio pomoćnik ministra za kapitalne investicije, kaže da je ideja o upotrebi pepela za gradnju postojala još pre deset godina, ali da se iz nekog razloga s tim stalo. On je kazao da je pepeo dobar materijal za putogradnju i da je nesporazum nastao zbog nepoznavanja tehnologije ugradnje letećeg pepela, koji se prethodno mora stabilizovati da bi mogao da se koristi.
Deponije pepela i šljake zauzimaju oko 1.400 hektara plodnog zemljišta u Srbiji, a godišnje se proizvede šest miliona tona letećeg pepela, koji nastaje sagorevanjem lignita.
Vlada Srbije je prošle sedmice usvojila Uredbu o upotrebi pepela u građevinarstvu i izgradnji puteva u Srbiji. Uredbu je pripremilo Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, a koja će stupiti na snagu 3. jula ove godine, tj. za nekoliko dana. Uredbom se bliže propisuju uslovi za korišćenje pepela kao građevinskog materijala i u Srbiji, budući da takva praksa u zemljama SAD i Evropske unije postoji više od 50 godina.
Pepeo se koristi kao sirovina za proizvodnju cementa, kao dodatak za beton, u izgradnji puteva, kao agregat, pri izgradnji nasipa, nosećih slojeva kolovoznih konstrukcija, za stabilizaciju tla, za poboljšanje mehaničkih svojstava a može se koristiti i pri izgradnji donjih strojeva železničkih pruga.
I za Fruškogorski koridor
Građevinari ističu da se upotrebom pepela iz termoelektrana i drugih termoenergetskih objekata mogu ostvariti uštede od 30 od 80 odsto u izgradnji puteva u poređenju s korišćenjem standardnih građevinskih materijala – kamen, pesak, šljunak i drugo.
Trifunović je rekao da je vrednost aktulenih infrastrukturnih projekata oko pet milijardi evra, računajući i gradnju brze pruge Beograd-Budimpešta, kao i da će Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture preporučivati upotrebu pepela.
On je izrazio očekivanje da će se pepeo koristiti u gradnji Koridora 11, Moravskog koridora, odnosno auto-puta od Pojata do Preljine, Fruškogorskog koridora od Rume do Novog Sada, gradnju pruge Beograd–Budimpešta, obnovi barske pruge i drugim projektima.