BAU2025-468X60-BANNER

Pupinov most polaže ispit opterećenja

01.12.2014. | Politika

Tuce maksimalno natovarenih kamiona raspoređenih u sve tri trake na kolovozu novog mosta u smeru od Zemuna ka Borči zaustavlja se između dva stuba ove konstrukcije nad Dunavom. Vozila su okružena radnicima, stručnjacima Instituta CIP i geometrima raspoređenim duž nedavno prefarbane betonske ograde između kolovoza i pešačke staze. U završnim fazama radova na novom, Pupinovom mostu, testira se kako građevina podnosi opterećenje u „špicu” tranzitnog saobraćaja.

Ilustracija (Foto: Pixabay.com)

Kako bi se proverila izdržljivost konstrukcije angažovano je 12 šlepera koji sa teretom skupa teže više od 360 tona. Najpre je ispitan smer od Borče ka Zemunu, a potom isto sledi od desne ka levoj obali.

- Sve ide kako smo planirali. Pod ovim opterećenjem utvrđujemo kako reaguje konstrukcija na mestima najvećeg naprezanja, a to su tačke na polovini svakog razmaka između stubova mosta – objašnjava prof. dr Ljubomir Vlajić koji rukovodi testiranjem opterećenja. Do sada je učestvovao u izgradnji 12 mostova nad Dunavom.

Sa posebnom pažnjom testirana je deonica između između stubova 4 i 5, koji su jedan od drugog udaljeni 172 metra.

Kolovoz kojim se kreću kamioni sa punim prikolicama, ali i druga vozila angažovana na gradilištu, potpuno je asfaltiran, kao i pešačke staze u oba smera mosta. Završeno je i obeležavanje podloge na uzvodnoj strani, od Borče ka Zemunu. Na celoj građevini postavljeni su i šahtovi, slivnici, metalna ograda. Već rade i pojedini semafori na prilazima mostu.

Na zemunskoj obali već je potpuno uređena, proširena i semaforizovana raskrsnica, gde se spajaju uključenje na most i Ulica cara Dušana. Pored Dunava u toku su finalni radovi na potpornom zidu, na mestima gde je prokopana zemlja za temelje konstrukcije. Dotle je dozvoljen i pristup pešacima. Na sam most njima je, bez obzira što su staze odavno završene, ulaz i dalje zvanično zabranjen, iako su mnogi znatiželjnici, kada je to dinamika radova dozvoljavala, već prošetali s jedne na drugu obalu Dunava.

Na borčanskoj strani, uveliko je odmaklo premazivanje ivičnjaka kojim su razdvojeni kolovozi i trotoari. Jak miris farbe koju radnici nanose na betonsku ogradu oseća se izdaleka.

- Kada se ovim premaže beton, ništa ne može da prodre i ošteti ga. Ni so koja se posipa zimi, ni mraz, ni voda... Nema pukotina – kaže jedan od građevinaca zaduženih za ovaj posao.

Slično je i na delu konstrukcije iznad kopna na levoj strani Dunava na koju se nastavlja saobraćajnica prema Zrenjaninskom putu. Tamo je između dva smera kolovoza postavljena i rasveta, a ova deonica do petlje za Zrenjanin trebalo bi da bude potpuno završena pre otvaranja mosta, u drugoj polovini decembra.

Dve konstrukcije na razmaku od metar

Most Zemun-Borča se u osnovi sastoji od dve konstrukcije, za dva smera. Na svakoj su po tri kolovozne trake i pešačka staza. Razmak između te dve identične celine je 108 centimetara,kaže inženjer Ljubomir Vlajić.

- Kada se na ovakav način projektuje most, uvek je potrebno da postoji razmak. U slučaju „Pupina” taj prostor je malo širi, jer će tu biti postavljena rasveta. Obe konstrukcije građene su gotovo istovremeno, za razliku od, na primer, Brankovog mosta, koji takođe ima dve nezavisne konstrukcije, ali su one nastajale u razmaku većem od dve decenije – navodi Vlajić.

Odštetni zahtevi biće rešeni iduće godine

Tačna cena mosta Zemun-Borča biće poznata u 2015, s obzirom na to da će pregovori o odštetnim zahtevima, kako je „Politika” već pisala, biti završeni posle otvaranja ove saobraćajnice.

Ugovorena cena radova je 260 miliona dolara, ali je ostalo da se utvrdi šta će biti sa odštetnim zahtevima ispostavljenim na 32 miliona dolara, koje su podneli kineska kompanija „Čajna road end bridž korporejšn”, kao izvođač, i preduzeće „Ratko Mitrović-Niskogradnja”, kao podizvođač radova.

Kineska kompanija potražuje 22 miliona dolara, a domaći podizvođač oko 10 miliona. Kako su nedavno objasnili u firmi „Ratko Mitrović-Niskogradnji”, razlozi zbog kojih su tražili odštetu su različiti.

- Ručne bombe, verovatno iz perioda Drugog svetskog rata, našli smo u zoni zrenjaninske petlje, pa je koštalo i potrajalo dok nisu bezbedno uklonjene. Uz to neke električne stubove nismo mogli blagovremeno da demontiramo, jer su se s njih napajali okolni stambeni objekti i poslovni prostori. U Banatskoj ulici nismo mogli da počnemo radove jer su nas sprečavali žitelji. Njihovi domovi su vrlo blizu nove saobraćajnice, a oni imaju uredne građevinske dozvole. Bilo je i problema sa eksproprijacijom – objasnili su u firmi „Ratko Mitrović-Niskogradnja”.

Premijer Kine na otvaranju mosta

Pupinov most biće svečano pušten u saobraćaj u drugoj polovini decembra. Otvaranju će prisustvovati kineski premijer Li Kećijang koji je odlukom Skupštine grada postao 26. počasni građanin Beograda. Premijer Li Kećijang učestvovaće tih dana na samitu u Beogradu, gde će se sastati sa predsednicima vlada 16 zemalja centralne i istočne Evrope.

Dimenzije i brojke

  • 1.507 metara dužina mosta
  • 29,1 metar širina mosta
  • 22,8 metara visina konstrukcije
  • 362 metra glavni raspon mosta
  • 6 kolovoznih traka sa stazama za bicikliste i pešake na obe strane
  • 21,6 kilometara ukupna dužina pristupnih saobraćajnica

 

 

Komentari: 0

VESTI /iz kategorije/


Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
Nenad 13.11.2024.
Lepa je ta inicijattiva. Da vidim kakva e b...
Ilija Čvorović 29.10.2024.
Ništa bez garaže
Aleksandra Nikolic 20.10.2024.
Tekst je iz 21. godine, sada je oktobar 24....
Aca 14.09.2024.
Dovoljno je voziti se Bulevarom od Kaluđeri...
DARKO 09.09.2024.
Mogli bi i da napravite hotel, obzirom na k...

;