Poznato je da je lan veoma korisna biljka i koristi se u različitim granama industrije. Budući da beton ima izuzetno veliki udeo u emisiji ugljenika, tim predvođen Tehnološkim univerzitetom u Ajndhovenu (TU/e) istražuje da li bi lan mogao da se koristi i kao zeleni alternativni građevinski materijal.
Most je dugačak 15m i može da izdrži težinu 275 ljudi (Foto: Smart circular bridge)
Da bi ovo proverili, konstruisali su pešački most sa senzorima koji prate promene u konstrukciji.
Projekat je nazvan Pametni kružni most (Smart Circular Bridge) i nadovezuje se na prethodna istraživanja TU/e. Uključuje tim od pet univerziteta, sedam kompanija i tri opštine, a nalazi se u gradu Almere u Holandiji. Most mogu da koriste pešaci i biciklisti, dugačak je 15m i može da izdrži težinu 275 ljudi.
Za most je upotrebljeno oko 3,2 tone lanenih vlakana (Foto: Smart circular bridge)
Proces izgradnje glavne konstrukcije mosta je potpuno drugačiji od izgradnje standardnog mosta i uključuje postavljanje lana na blokove od poliuretana, koji mostu daju osnovni oblik. Proces vakuumske infuzije je sproveden da bi se uklonio sav vazduh, a zatim je na sve to sipana smola kako bi se cela struktura držala zajedno. Konačno, ostavljeno je da se suši jedan dan.
Pre postavljanja testirano je opterećenje koje može da podnese (Foto: Smart circular bridge)
U međuvremenu, dekorativne ograde mosta su proizvedene robotskim tkanjem lanenih vlakana i namerno su zamršene, kako bi se naglasile estetske i tehničke mogućnosti lana.
U planu je izgradnja još dva ovakva mosta (Foto: Smart circular bridge)
"Prvi pametni kružni most u Almereu koristi oko 3,2 tone lanenih vlakana, uglavnom iz francuske proizvodnje", objašnjava se u saopštenju za štampu TU/e. "Vlakna, utkana u prostirke, impregnirana su poliesterskom smolom. U prvom pametnom kružnom mostu 25 odsto ove smole je zasnovano na biomasi. Za mostove koji dolaze cilj je da se ovaj udeo poveća na oko 60 odsto. Za postizanje ovog cilja koriste se ostaci proizvodnje biodizela i reciklirane PET boce."
Pomoću vakuuma je izvučen vazduh (Foto: Smart circular bridge)
"Inovacije u projektu uključuju ne samo razvoj odgovarajuće smole koja može da podnese zaostalu vlagu lanenih vlakana, već i razvoj akceleratora bez kobalta. Jedna od prednosti ovog kompozitnog materijala je što je lan brzorastuća biljka – u poređenju sa drvetom na primer", ističu istraživači.
I ograda je napravljena od lana (Foto: Smart circular bridge)
Most je trenutno u upotrebi i kontinuirano se nadgleda sa skoro 100 integrisanih senzora koji obezbeđuju da može da izdrži opšte habanje i smenu godišnjih doba. Senzori mogu da registruju sve deformacije i ako se dostigne unapred definisana granica, istraživači će dobiti upozorenje. Ovi podaci se mogu videti i na javnoj veb stranici.
Narednih godina još jedan ovakav most biće postavljen u Holandiji, a zatim i u Nemačkoj.