16.04.2019. | Gradjevinarstvo.rs

Za posipanje zaleđenih kolovoza i trotoara koristi se kalcijum-hlorid (so za otapanje puteva) koji kada dođe u dodir sa kalcijum hidroksidom u betonu stvara kalcijum oksihlorid. Poznata pod nazivom CAOXY, ova supstanca se širi u betonu što uzrokuje da on pukne. Da bi ovo sprečili, naučnici su došli na ideju da dodaju bakteriju.

Ilustracija (www.pixabay.com)

Projekat je vodio doktor Yaghoob Farnam, zajedno sa Christopherom Salesom i Caroline Schauer, naučnicima sa Univerziteta Drexel u Filadelfiji. Postupak su započeli sa bakterijom Sporosarcina pasteurii. Uz pomoć procesa taloženja kalcijum karbonata izazvanog mikrobima, taj mikroorganizam može da pretvori kalcijim-hlorid u kalcijum-karbonat, koji je prirodni cement.

Istraživači su nastavili sa postupkom mešajući bakteriju S. pasteurii sa tipom cementa koji se obično koristi na putevima, zajedno sa hranljivim sastojcima koje bakterije zahtevaju. Dobijeni rezultat je činio niz betonskih uzoraka, koji su bili izloženi rastvoru kalcijum-hlorida u periodu od 28 dana.

Bakterije koje štite puteve od posute soli

Bakterije koje štite puteve od posute soli (foto: Drexel University)

Kada su kasnije uporedili dobijene rezultate sa uzorcima tradicionalnog betona koji su takođe bili podvrgnuti odleđivanju, pronađeni su uzorci obogaćeni bakterijama sa mnogo nižim nivoima CAOXY. Ovo je bilo zbog toga što su pretvaranjem kalcijum-hlorida u kalcijum karbonat, bakterije zadržale osobinu da reaguju sa kalcijum hidroksidom.

Dodatnim analizama posebnih betonskih mikropora i načinom na koji je reagovao na akustične vibracije, utvrđeno je da materijal nije „doživeo“ gotovo nikakvo pogoršanje. U stvari, moguće je da formiranje kalcijum-karbonata unutar betona zapravo može da poveća njegovu snagu.

Bakterije koje štite puteve od posute soli

Bakterije koje štite puteve od posute soli (foto: Drexel University)

I kao dodatni bonus, s obzirom da je bakterija S. pasteurii prirodna i nepatogena, beton koji je sadrži ne bi trebalo da predstavlja nikakav rizik po životnu sredinu ili zdravlje.

Ovo istraživanje je nedavno objavljeno u časopisu „Construction and Building Materials“.

Pre dve godine Yaghoob Farnam je radio na novom receptu za beton koji ne propada usled soli kojom se posipaju zaleđeni putevi. Više o ovome možete pogledati ovde.

LAFARGE-300X250-BANNER