Da putevi nisu samo za hodanje i vožnju, pokazuju mnogobrojni projekti. Solarni putevi i/ili staze širom sveta obezbeđuju čvrsto tlo i generišu čistu energiju. U narednom tekstu će biti prikazano šest različitih projekata od Kine do SAD-a, koji ističu ovu novu tehnologiju koja menja pravila u sferi solarnih puteva.
Solarni putevi koji koriste modularne solarne panele prekrivene kaljenim staklom
Scott i Julie Brusaw su pokrenuli projekat „Solar Roadways“ pre nekoliko godina, sa ciljem da transformišu regularne asfaltne puteve u puteve koji stvaraju energiju. Brusawi su imali za cilj da koriste modularne solarne panele sa kaljenim staklom kao zamenu za standardni kolovoz i 2016. godine su prvi put postavljeni pvi paneli u njihovom rodnom gradu Sandpointu u Ajdahu. Iako su takođe objavili i plan da će svoje solarne puteve postaviti na deonici Route 66 u Misuriju, čini se da je projekat propao. Prošle godine je objavljeno u medijima da je projekat stao i da se prema rečima Scotta Brusawa to desilo zbog „niza složenih birokratskih faktora“. Međutim, oni i dalje rade na tome da dovedu svoje proizvode na puteve i nedavno su objavili na svojoj FB stranici da su se povezali sa zainteresovanima iz Južne Koreje, Australije, Dubaija, Abu Dabija i Austrije.
Slika 1. Solarni putevi koji koriste modularne solarne panele prekrivene kaljenim staklom (foto: Solar Roadways)
Francuska je otvorila jedan kilometar solarnog puta sa 2.880 solarnih panela
Krajem 2016. godine, Francuska je otvorila ono što je tada bio prvi solarni put na svetu. U pitanju je bio jedan kilometar puta izgrađen tehnologijom Colas Wattwaya u području Tourouvre-au-Perche. Rečeno je da će put sačinjen od 2.880 panela generisati dovoljno energije za napajanje uličnih svetala naseljenog mesta od oko 3.400 stanovnika.
Slika 2. Francuska je otvorila jedan kilometar solarnog puta sa 2.880 solarnih panela (foto: Vianney Lecointre)
Ruralna Džordžija dobija testni Wattwayov solarni put
Wattwayovi solarni putevi došli su u Sjedinjene Države nekoliko meseci nakon Francuske. Ray C. Anderson Foundation instalirala je 538 kvadratnih metara solarnog puta blizu granice Alabame i Džordžije - prvi Wattwayev put u Americi. Solarni put je bio deo projekta „The Ray", koji je zapravo laboratorija za testiranje obnovljive tehnologije na 29km, koja uključuje i bioswale i pumpe za punjenje električnih automobila na solarnu energiju.
Slika 3. Ruralna Džordžija dobija testni Wattwayov solarni put (foto: The Ray)
Brzi putevi sa solarnim panelima u Kini
Pre samo nekoliko meseci, otvoren je jedan kilometar solarnog puta razvijen od strane firme Qilu Transportation Development Groupu u Đinanu u Kini. Put čine tri sloja: izolacija na dnu, solarni paneli u sredini i providan beton na vrhu. Solarni paneli pokrivaju oko 5875m² - dve trake i jednu hitnu traku, a svake godine mogu proizvesti million kWh obnovljive energije. Pod čudnim okolnostima, lopovi su ukrali deo puta sa solarnim panelima nekoliko dana nakon što je postavljen ali s obzirom da ne vredi puno, bilo je špekulacija da je možda ukraden deo kako bi se ukrala tehnologija izrade. Put je kasnije popravljen.
Slika 4. Brzi putevi sa solarnim panelima u Kini (foto: Qilu Transportation Development Group)
Solarne staze za bicikle generišu više energije nego što se očekivalo
Solarni paneli nisu samo za auto-puteve. Biciklističke staze mogu ih dobro iskoristiti, kao ona postavljena u Krommenieu u Holandiji. Posle godinu dana, „SolaRoad“ biciklistička staza sa soalrnim panelima proizvedela je 70kWh po kvadratnom metru, dovoljno snage za napajanje oko tri kuće, što je više od očekivanja projektanata. Sten de Wit iz TNO, istraživačke organizacije koja stoji iza „SolaRoad“, kaže da većina ljudi čak i ne primećuje razliku između solarne biciklističke staze i regularne.
Slika 5. Solarne staze za bicikle generišu više energije nego što se očekivalo (foto: SolaRoad Netherlands)
Solarni trotoar pomaže kod punjenja električnih automobila
Trotoari takođe mogu imati koristi od solarnih panela. Platio je nedavno ugradio solarnu trotoarnu ploču od 50 kvadratnih metara, proizvedenu od reciklirane plastike, koja ima dvostruku korist: ljudi mogu da hodaju po njoj i na taj način se generiše čista energija koja se koristi za punjenje električnih vozila. Platio je ugradio sistem kapaciteta maksimalne snage od 720W u objekat Prologis u Budimpešti, a proces je trajao samo jedan dan. Kada solarni trotoar nije zauzet punjenjem električnih vozila, energija koju generiše pomaže u napajanju obližnje poslovne zgrade.
Slika 6. Solarni trotoar pomaže kod punjenja električnih automobila (foto: Platio)