„Vrå Public School“ u Danskoj nudi nove perspektive o tome kako stimulisati decu da uče i kako probuditi u njima želju za učenjem. Ovu školu projektovale su kompanije AART Architects, JAJA Architects i Søren Jensen Consulting Engineers. Ovde su deca u interakciji sa prirodom i ona uče u ekosistemu koji se menja tokom vremena - tokom dana i godine.
Slika 1. „Vrå Public School“ (foto: AART Architects, preuzeto sa www.worldarchitecturenews.com)
Državna škola „Vrå“ je jedinstveni projekat koji se fokusira na igru, učenje i razvoj dece ali obezbeđuje i širok spektar sadržaja i za sve stanovnike grada. Pored učionica za određene razrede i tematskih prostorija, škola uključuje i omladinski centar, biblioteku, sportsku dvoranu i prostor za aktivnosti na otvorenom - a svi objekti su projektovani da budu u bliskoj interakciji sa živopisnim okruženjem.
Slika 2. „Vrå Public School“ (foto: AART Architects, preuzeto sa www.worldarchitecturenews.com)
Ono što je jedinstveno za ovaj projekat jeste što on kombinuje učenje i krajolik. Temelji se na želji za stvaranjem kompletnog održivog ekosistema za igru i učenje. Ova ambicija je prevedena u zabavan i poučan krajolik gde šuma postaje škola i obrnuto. I spolja i iznutra, škola će biti uređena i funkcionisati kao „Learning Forest„, gde se kultura i priroda, obrazovanje i održivost spajaju u neko novo okruženje pogodno za učenje.
Slika 3. „Vrå Public School“ (foto: AART Architects, preuzeto sa www.worldarchitecturenews.com)
Što se tiče same konstrukcije, škola je izgrađena od grupe objekata (klastera) koji su raspoređeni oko unutrašnjeg školskog trga. Trg objedinjuje okruženje, glavni ulaz i klastere, uključujući sportsku dvoranu, biblioteku, omladinski centar itd., u otvoreni arhitektonski poduhvat. Pored toga, dva dvorišta koja su tu, daju trgu živahnost i svetlost i organizuju ga u jasno definisana područja za učenje i rekreaciju.
Slika 4. „Vrå Public School“ (foto: AART Architects, preuzeto sa www.worldarchitecturenews.com)
„Pobednički predlog je zasnovan na inovativnom konceptu gde šuma postaje škola. Projekat je u svakom pogledu održiv i u potpunosti je sa pedagoškim principima obrazovanja.“
Slika 5. „Vrå Public School“ (foto: AART Architects, preuzeto sa www.worldarchitecturenews.com)